Wednesday, July 29, 2009

Kehilangan

Assalamualaikum w.b.t

*Entry kali ni, ana nak guna bahasa melayu*

Lama dah ana tak update blog ni. Banyak benda yang nak dicerita, tapi tak tahu nak start dari mana. Maybe, blog ni, ana tak akan delete, tapi insyaAllah akan diprivatekan.

Kehilangan. Apa benda yang hilang? Semalam, ana dapat tahu yang pak cik ana meninggal dunia, disebabkan kemalangan. Berita yang memang mengejutkan, takde sorang pun sangka benda ni akan terjadi. Tapi, itu salah satu janji Allah kepada kita. Setiap yang bernyawa akan merasai mati. Cuma kita tak tahu bila dan bagaimana nyawa kita akan ditarik. Yang pasti, kematian tu tak dapat nak diawalkan atau ditunda walau sesaat.

Ni bukanlah kehilangan yang pertama ana alami. Sebelum ni, seorang pak cik ana dah meninggal. Lepas tu, kawan ana meninggal semasa ana berusia 11 tahun. Tyme ana form 1, seorang lagi kawan ana meninggal. Hujung tahun 2007, datuk ana meninggal. Tahun 2008, ramai orang yang ana kenal meninggal dunia.

Pemergian pak cik ana ni, ana rasakan sebagai satu kehilangan yang memang dapat dirasai. Ana tak la rapat sangat dengan pak cik ana. Masa kecik-kecik dulu rapat la, sebab ana tinggal kat kampung. Dan ana pasti, keluarga ana pun merasakan kehilangan arwah.

Perkara ni membuatkan ana terfikir, bila tiba giliran ana pulak untuk meninggalkan dunia ni nanti, adakah orang sekeliling ana akan rasa kehilangan atau sebaliknya? Tapi, persoalan yang lebih penting ialah, ana dah sedia ke untuk menghadapi detik itu? Amalan ana dah cukup ke untuk dibawa sebagai bekalan di akhirat kelak? Jom muhasabah dan perbaiki amalan kita.

Pendamba Cinta dan Redha Ilahi

No comments: