Thursday, May 13, 2010

Bersangka baiklah dengan Allah

Assalamualaikum w.b.t.

Semalam, saya dah post tentang bersangka baik secara general. Hari ni, nak specifickan lagi skop bersangka baik ni.

Dalam kita menjalani kehidupan ni, memang tak sah kalau takde masalah/dugaan/ujian. Yang berbeza hanyalah cara kita mengendalikan masalah tersebut. Ada orang yang berasa penat apabila berhadapan dengan ujian demi ujian. Masalah lama baru selesai, muncul pulak masalah yang baru. Apabila hidup dipenuhi dengan dugaan, ada yang akan rasa putus asa. Rasa putus asa, sehinggakan sanggup declare 'permusuhan' dengan Allah.

Apabila berhadapan dengan ujian yang dirasakan seolah-olah terlalu membebankan, ada yang terfikir, "Kenapa aku ni asyik ada masalah?", "Kenapa Allah asyik uji aku je?", "Kenapa Allah tak adil terhadap aku?". Sehinggakan ada yang sanggup membunuh diri kerana berasa putus asa terhadap kehidupannya. Ada juga yang sengaja melanggar perintah Allah dengan terang-terangan dengan alasan Allah tidak berlaku adil terhadapnya. (Naudzubillahimindzalik, semoga kita dijauhkan daripada perkara sebegini.)

Setiap apa yang berlaku pada kita, semuanya ada hikmah. Takde satu apa pun yang Allah ciptakan dengan sia-sia. Setiap ciptaan Allah ada fungsi dan kegunaannya. Begitu juga dengan setiap takdir Allah kepada kita, takde satu pun yang Allah takdirkan dengan saja-saja, without any reason.

Tak semestinya kesusahan yang kita hadapi tu memberikan keburukan kepada kita, dan tak semestinya kesenangan yang kita miliki akan sentiasa memberikan kebaikan kepada kita. Cuma, mungkin apabila kita berhadapan dengan ujian tersebut, kita tak nampak hikmahnya. Apa yang kita nampak hanyalah ujian yang kita hadapi.

"...dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."
(Surah al-Baqarah, ayat 216)

Dan satu lagi, Allah berjanji dalam al-Quran yang Dia tak akan pernah memberikan kita ujian yang tak mampu kita pikul. Kita seharusnya yakin dengan janji Allah ni. Maksudnya, setiap ujian yang Allah berikan kepada kita, semuanya dapat kita hadapi. Allah yang menciptakan kita, maka Allah yang paling memahami kita, hamba-hamba-Nya. Ertinya, Allah Maha Mengetahui seberat mana ujian yang mampu kita tanggung. Allah takkan pernah menzalimi hamba-Nya.

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya..." (Surah al-Baqarah, ayat 286)

Kita sebagai hamba Allah mestilah sentiasa bersangka baik dengan Pencipta kita, Allah SWT. Kita kena jaga hubungan kita dengan Allah (hablumminallah) di samping menjaga hubungan kita dengan manusia (hablumminannas). Setiap apa yang kita hadapi, pasti ada hikmahnya :)

Wallahu'alam.

No comments: