Thursday, October 21, 2010

Istiqamah

Bismillahirrahmannirrahim.
Assalamualaikum w.b.t.

Payahnya nak update blog ni. Bukak blog, tulis sikit, padam, tutup blog. Bukan sekali. Tapi, berkali-kali (alasan ke ni?). Bila Allah sekat ilham sikit, walau try macam mana pun, tetap tak dapat nak update blog. Tapi takpe la. Better tak update blog daripada update post yang tak berfaedah kan?

2 bulan blog ni terabai, tanpa apa-apa update. Apa nak jadi la dengan tuan punya blog ni? Takpe, cuti panjang ni, saya try la update sikit-sikit.

Kali ni, nak cakap pasal istiqamah. Dulu, saya ingatkan istiqamah ni maksudnya, kita buat something dalam masa yang panjang. Tapi, sebenarnya tak. Istiqamah ni, adalah bila kita buat suatu kebaikan sampai kita meninggalkan dunia. Kalau macam tu, baru boleh dianggap istiqamah.

Dulu, ada seorang akak ni bagi talk, dia siap tanya, "Antunna confirm ke antunna akan dapat capai istiqamah? Sekarang ni, baru permulaan. Lepas ni, antunna akan melalui pelbagai peringkat lagi. Habis study, kerja, kahwin, ada anak. Istiqamah ni kena sampai kita dah meninggalkan dunia".

Terdiam saya mendengar kata-kata akak tu. Betul la! Istiqamah bukan setakat buat kebaikan dalam masa yang panjang, tapi sampai hujung nyawa.

Kenapa tiba-tiba bercakap pasal istiqamah ni? Sebab ada seorang sahabat mengadu, susah nak istiqamah bila duduk kat rumah sepanjang cuti ni. Saya pun tak berani nak bagi nasihat lebih-lebih sangat, sebab saya pun dalam usaha untuk meng'istiqamah'kan diri. Lagipun, risau jugak sebenarnya, sebab biasanya, kita akan diuji dengan apa yang kita katakan [yang ni, roommate saya selalu pesan :)]

Susah nak istiqamah? Sebab tu la pentingnya bersahabat dengan sahabat-sahabat yang baik. Sahabat yang bila kita bersamanya, dia sentiasa ingatkan kita kepada Allah. Sepanjang cuti ni, saya kurang contact sahabat-sahabat kat uia (kawan jenis apa la budak ni? -_-" takpe takpe, try ubah perangai ni). Tapi, semalam, saya online kejap, sempat la chat dengan beberapa orang sahabat ni. Lepas chat dengan diorang je, saya rasa sangat sangat happy. Tak tau la kenapa. Tapi, rasa iman reenergize balik :) Betul la kan? Orang yang hatinya bersih, cakap apa pun, insyaAllah mampu menyentuh hati orang lain.

So, jom kita bersihkan hati & cuba sedaya upaya untuk capai istiqamah.

Wallahu'alam.

Thought of the day: Iman itu sifatnya yazid wa yanqus kan? Ada masanya, iman tu bertambah, tapi kadang-kala iman menurun. Tapi, bila iman tu dalam fasa menurun, jangan biarkan ia terus turun. Usaha sungguh-sungguh untuk naikkan balik iman (note to self)