Sunday, December 19, 2010

Update dari Kuantan

Bismillahirrahmannirrahim.
Assalamu'alaikum w.b.t.

Jap. Rasa nak senyum :)

*******

Alhamdulillah, dah seminggu lebih memulakan fasa hidup yang baru sebagai 'undergraduate student' di UIA Kuantan. Walaupun macam-macam ujian yang dihadapi (rasanya tak perlu dispesifikkan), sebelum dan selepas menjejakkan kaki di kuantan, insyaAllah semuanya ada hikmah. Dan fitrah sebagai seorang manusia biasa, bila diuji Allah, mula-mula memang merungut. Mungkin tak merungut di mulut, tapi dalam hati,... takde apa yang boleh kita sembunyikan daripada Allah.

Bila diuji, mula la pertikaikan itu ini. Mesej si A si B, nak cerita tentang masalah yang dihadapi, dengan harapan mungkin si A atau si B boleh tolong cari jalan penyelesaian. Tapi, sebagai hamba Allah, tak sepatutnya kita letakkan pergantungan pada manusia lain, yang juga merupakan hamba Allah kan? Bila ada masalah, luangkan lebih banyak masa untuk Allah, mengadu pada Dia Yang Satu. Allah yang memberikan kita ujian, dan insyaAllah Dia juga yang punya penyelesaiannya [Perkara ni memang dah tahu, tapi memang dah fitrah manusia mudah lupa. Maka, kena selalu diingatkan].

Bila diuji, jangan cepat melatah. Jangan ikutkan nafsu sangat. Cuba tenangkan fikiran, setiap suatu yang terjadi mesti ada hikmahnya. Allah takkan sesekali menjadikan sesuatu dengan sia-sia.

*******

Setakat ni tak semua kelas yang dah start, sebab baru minggu pertama agaknya. Tapi so far, Alhamdulillah, okay. Masuk kelas calculus, boleh dengar tazkirah. Masuk kelas management, ada tazkirah juga :) Yelah, kat sini agak kekurangan event seperti di UIA PJ. Kalau kat cfs dulu, banyak ceramah agama, antara nak pegi atau tak nak je. Jadi kat sini, kena pandai-pandai la cari pengisian. Internet ada, sahabat-sahabat pun ada.

*******

Malam ni, teringat orang kat pj pulak. Bila dah teringat, mula la nak mesej semua orang (tak mesej semua orang pun, mesej beberapa orang je). Tiba-tiba rasa rindu pulak dengan suasana & sahabat-sahabat kat pj. Tapi, dah rasa lega sikit, sebab ada orang call tadi :)

Thought of the day: Bila diuji, tenangkan hati dan fikiran dengan ayat-ayat cinta kegemaran. Bukan novel atau filem ayat-ayat cinta. Tapi, ayat-ayat cinta daripada-Nya:

"...Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." [Al-Baqarah:216]

"Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya..." [Al-Baqarah: 286]

Wallahu'alam.

2 comments:

Atiqah Mahzan said...

sape yang call tu?budak cute ni ke?hu3..cik al..tabah ye dok sana..cari kwan betul2..jgn sedih2..cuba independent spya nnt senang nnk buat apa pun..nnt bila budak cute ni dh p sana barula bole jd dependent balik..ha3

Alyaa said...

perasan la. kak yana ye yg call :P ada org tu, org antar msj xreply pun. sampai hati lupa kat org kat sini.
kalau tqah dah g kuantan nanti, mesti bz glerr.