Friday, April 8, 2011

Masa

Bismillahirrahmannirrahim.

Mencuri masa sebentar, untuk update blog. I found something interesting while surfing through tumblr. Nak kongsi, moga ada manfaatnya.

From 2006 to 2008, James Franco took 62 credit-hours per quarter at UCLA, three times the normal limit. During this time, he was on set filming Spider-Man 3, Pineapple Express and Milk. He earned a GPA of 3.5. What's your excuse?

Setiap orang dikurniakan Allah dengan 24 hours each day, takde yang lebih atau kurang. Yang berbeza adalah cara kita menggunakan masa kita.

Situasi 1:
A selalu sibuk dengan pelbagai urusan persatuan, namun akademik tetap cemerlang.

Situasi 2:
B memerhati sahabatnya, C yang selalu mendapat keputusan yang cemerlang dalam exam, biarpun tak study sangat.

Situasi 3:
Esok ada exam, tapi D tetap meluangkan masa untuk ke majlis ilmu. Berbeza dengan sahabatnya E, yang hanya duduk di bilik membuat ulangkaji.

Tiga situasi di atas, mungkin kita sendiri pernah alami, ataupun terjadi pada orang lain di sekeliling kita. Ada beberapa pengajaran yang boleh kita dapat berdasarkan situasi di atas. Firstly, pengurusan masa yang mantop. Sesibuk mana pun kita, if we use our time wisely, insyaAllah akan ada masa untuk buat perkara lain. Second, setiap orang ada cara study yang berbeza. Mungkin C jenis yang fokus dalam kelas, atau mungkin jugak sebenarnya C dok pulun study, tanpa pengetahuan sahabat-sahabatnya. Lastly, keberkatan masa sangat sangat penting. Dulu, semasa talaqi di pj, Ustaz Muhadir pernah cakap lebih kurang macam ni, "Mungkin sahabat entum, study 4,5 jam tapi hasilnya sama dengan entum yang study 1,2 jam".

Walaupun sekarang ni fatrah exam, hubungan dengan Allah tetap kena jaga. Tapi, jangan pulak lepas exam nanti, terus abaikan hubungan dengan Allah, naudzubillahhi min dzalik. Kita sebagai hamba, kena jaga hubungan dengan Allah, setiap masa.


Untuk sahabat-sahabat biomedic yang akan exam anatomy 14/4

*******

1. Allah swt telah mengurniakan 2 perkara besar kepada BN di Sarawak.

Pertama : Kuasa [ mandat rakyat melalui pilihanraya sejak dulu ]
Kedua : Harta [ Petroleum, balak dan sumber alam yang lain ]

2. Malangnya menurut pengamatan saya, Sarawak jauh tertinggal 2 perkara berbanding Semenanjung.

Pertama : Pembangunan Agama
Kedua : Pembangunan dan Kebajikan Rakyat

Sumber: Klik sini

Sedih bila memikirkan tentang negeri tempat kelahiran ni. Walaupun kenyataan di atas pahit untuk ditelan, tapi itulah hakikat sebenar di Sarawak.

Pernah seorang adik berkata kepada saya, "Kak, bila saya masuk uia, baru saya tahu yang kaki, rupa-rupanya aurat seorang perempuan". Siapa yang tak sedih dengar kata-kata macam ni? Sepanjang 18 tahun hidup, tanpa mengetahui batas asas aurat seorang muslimah. Tapi, Alhamdulillah, Allah bagi hidayah pada adik tersebut.

Teringat cerita seorang ustaz mengenai pengalamannya semasa ditugaskan di Sarawak. Ustaz tersebut bagitahu semasa di Sarawak, sangat penat. Kenapa? Sebab beliau diminta memberi ceramah demi ceramah. Dari masjid hingga ke penjara, semuanya beliau pergi semata-mata demi dakwah Islamiyah.

Personally, bagi saya, bertuah sebenarnya sesiapa yang berpeluang untuk belajar di Semenanjung. Sebab? Boleh dapat pelbagai ilmu (khususnya berkaitan agama), dan bila balik Sarawak, boleh sebarkan. Mahasiswa Sarawak memegang tanggungjawab yang berat, untuk menyebarkan dakwah di Sarawak. Kena sentiasa ingat, kita berada di Semenanjung, bukan untuk menuntut ilmu di dalam kuliah ataupun enjoy menjelajah satu Semenanjung semata-mata, tapi cari ilmu dan pengalaman sepanjang berada di sini.

Dengan tarikh PilihanRaya Negeri Sarawak yang semakin hampir, adakah akan ada perubahan? Satu soalan, yang saya takde jawapan (umur pun tak cukup lagi).

Wallahu'alam.

No comments: