Sunday, January 1, 2012

Jangan Jadi Mahasiswa Dalam Kaca

Bismillahirrahmannirrahim.

Sebenarnya lama dah nak update blog, since timbul isu Adam Adli lagi. Tapi, apakan daya, terpaksa hold dulu, takut post penuh dengan unsur emosi semata-mata pulak. Hold punya hold, akhirnya lupa -_-"

Rentetan kes Adam Adli, timbul pulak kes Safwan Anang yang dibelasah semasa demo di UPSI. Rasanya, ramai yang dah aware dengan isu ni.

Berdasarkan dua isu di atas, macam-macam pendapat yang dapat kita perhatikan; ada yang menyokong dan ada yang membangkang.

Yang menyokong, mengatakan bahawa mahasiswa juga berhak untuk menyuarakan pandangan mereka, mahasiswa merupakan bakal pemimpin masa hadapan.

Yang membangkang pulak; mahasiswa dok diam-diam kat kampus, tanggungjawab mahasiswa untuk belajar, habiskan dulu degree, focus on final exam, kerajaan dah bagi macam-macam untuk mahasiswa, kenapa nak lawan?

*******

Betul ke tugas mahasiswa hanya untuk belajar? Kalau betul, kenapa ada macam-macam kelab yang ditubuhkan dalam kampus? Kenapa perlu adakan macam-macam aktiviti untuk mahasiswa (cth: BTN)? Bukan ke tugas mahasiswa itu untuk belajar?

Betul ke life cycle mahasiswa itu; study (semasa university life) dan kerja (selepas graduate)? Kalau betul, siapa yang nak jadi pemimpin negara? Pemimpin yang sedia ada sekarang ni? Tanpa ada pelapis, masih akan adakah pemimpin berkualiti 10 tahun akan datang?

Dan lastly, betul ke semua subsidi, semua development negara sekarang ni, jasa baik kerajaan? Atau itu semua merupakan TANGGUNGJAWAB kerajaan?

*******
Growing OLD is mandatory. Growing UP is optional.
[IniAnwarHadi]

Kita takkan boleh mengelak pertambahan usia pada setiap tahun. Tapi, satu perkara penting yang perlu kita fikirkan; Apakah dengan pertambahan usia itu, diiringi dengan cara berfikir yang lebih matang, cara bertindak yang lebih proaktif dan ibadah yang semakin berkualiti?

Jangan sampai orang lain menilai kita; "Eh, dia ni umur je dah tua tapi fikiran mengalahkan budak-budak!".

Wallahu'alam.

No comments: