Sunday, July 22, 2012

Note to self

Bismillahirrahmannirrahim. 
"Hanya kita yang dapat menilai bagaimana diri kita. Kita mungkin nampak soleh/ah di mata manusia, tapi di pandangan Allah, kita dalam kemurkaan-Nya."
Copy paste dari: FB Ustaz Ibnu Batoota

Status-status di FB ustaz Ibnu Batoota ni, banyak ayat-ayat yang 'menembak' hati, atau bahasa lainnya, buat orang tersentap! Tapi takpe, 'tersentap' yang membuatkan orang muhasabah diri :)

Kita mampu menjadi 'baik' di mata manusia. Tapi, yang benar-benar kenal diri kita, hanya Allah dan diri kita sendiri.

Status lain:
"...orang zaman sekarang ni, baca Qur'an sikit dah rasa bagus gila. Baru pakai purdah sikit, dah rasa diri ahli syurga. Baru belajar agama sikit-sikit dari youtube, dah rasa selamat dari azab kubur, neraka dan mahsyar. Sebab mereka fikir semua orang teruk. Jadi, kalau kita ada amalan sikit, kitalah paling solehah dalam dunia."
Kadang-kadang, hanya dengan sedikit kebaikan yang kita lakukan, timbul rasa riak, ujub atau sum'ah. Sedangkan, kita sendiri tak mampu nak bagi jaminan, bahawa amalan kebaikan kita itu diterima oleh Allah. Jangan pernah timbul rasa-lebih-bagus-atau-lebih-hebat daripada orang lain. Dan jangan pernah merendah-rendahkan orang lain, apatah lagi memandang orang lain dengan pandangan hina.
"Andai dosa itu berbau, nescaya aku tidak mampu keluar rumah kerana malu busuk tubuhku dikesani orang kerana dosa-dosaku." [Kata-kata ulama']
Diri penuh dosa, namun Allah dengan sifat ar-Rahman ar-Rahim-Nya, masih sudi lagi mengurniakan pelbagai nikmat dalam hidup ini. Salah satu nikmat yang sangat besar 'significant'nya, selain nikmat Islam & Iman, ialah hakikat bahawa dosa & keaiban kita ditutup oleh Allah. Pernah tak kita terfikir, seandainya dosa-dosa kita dilihat oleh orang lain, masih mampukah kita menjalani hidup ini? T___T

Sama-sama kita muhasabah diri.

Allahhummaghfirlana Ya Allah. Ameen.

Wallahu'alam.

No comments: