Thursday, September 13, 2012

Tazkirah Subuh

Bismillahhirrahmannirrahim.

Teringat tazkirah Subuh yang disampaikan oleh saudara PM (Programme Manager, bukan Prime Minister ye), semasa induction course untuk Ta'aruf Programme yang lalu.

Tazkirah berkaitan dengan syukur; menyentuh banyak perkara. Antaranya, mengenai amal ibadah kita. Dengan amal ibadah yang kita lakukan, mampukah kita menjamin yang kita akan masuk syurga Allah? Takde orang yang dapat memberi jaminan syurga untuk kita, walau sebanyak mana amalan kita. Hanya dengan rahmat Allah, insyaAllah, kita mampu memasuki syurga.

Bukan nak cakap yang melakukan amal ibadah ni tak penting. Takkk, tu bukan pointnya. Melakukan amal ibadah memang penting, sebab itu memang tugas kita pun; beribadah kepada Allah.
"Aku tidak menciptakan jin dan manusia, melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku." [Surah adz-Dzariyat: Ayat 56]
Tapi, jangan sampai timbul perasaan "Aku banyak beribadah, mesti masuk syurga" ataupun "Dia tu, teruk gila! Confirm tak masuk syurga". Siapa kita untuk menentukan siapa yang berhak memasuki syurga atau neraka?

Hari ni, kita merupakan hamba yang taat pada perintah Allah. Kita menunaikan solat, berpuasa, bayar zakat dan buat macam-macam ibadah lagi. Tapi, siapa yang beri jaminan bahawa akhir hayat kita, semasa kita meninggalkan dunia yang fana ini, kita masih lagi seorang hamba yang taat? Siapa yang dapat jamin bahawa hidup kita ni akan berakhir dengan pengakhiran yang baik, husnul khotimah?

Soalan untuk kita muhasabah diri kita.

Kita hanya hamba. Kita tak tahu amalan kita yang mana, yang Allah terima. Bila kita melakukan ibadah, maka bersyukurlah. Kerana dengan izin Allah, kita mampu melakukan ibadah. Kita tak tahu apa yang akan berlaku pada masa hadapan, adakah kita akan meninggalkan dunia ini dengan husnul khotimah atau su'ul khotimah (naudzubillahhi min dzalik).

Allahhummakhtimlana bihusnil khotimah, wa la takhtim 'alaina bisu'il khotimah. Amin.

*******
Another interesting quote that I want to share.
"Ibadat, jangan sampai mencabut rasa berdosa. Maksiat, jangan sampai menyebabkan rasa putus asa." [Ustaz Pahrol Mohamad Juoi]
 Wallahu'alam.

No comments: