Tuesday, January 22, 2013

Aku Cinta Allah

Bismillahirrahmannirrahim.


Ingin berkongsi sedutan video daripada program Bicara Selebriti (20/1/2013), menampilkan Amin Idris sebagai moderator dan empat orang panelis; Azizul Hasni Awang, Pierre Andre, Ustaz Zamri Mantop dan Oki Setiana Dewi.

Sangat terkesan dengan lirik lagu yang dinyanyikan Amin Idris.

Andaikan diriku bisa seperti yang lain,
yang Kau Sayang,
yang Kau Rindukan,
yang Kau cintai.
Aku lemah,
tanpa-Mu, aku lelah,
aku sungguh tak berdaya.
Tolongku, tolongku,
ya Allah.

Setiap airmataku mengalir,
Allah, aku lemah dan tak bererti.
Setiap derai tangis membasahi,
Allah, jangan tinggalkan aku lagi.
Aku sayang Allah.
Aku rindu Allah.
Aku cinta Allah.

Bila kita benar-benar menghayati lirik lagu ni, airmata mungkin mengalir tanpa sedar. Paling kurang pun, akan timbul rasa sebak.

Mengenangkan hakikat diri - insan penuh dosa, namun Allah sembunyikan setiap keaiban kita. Allah...

Hakikat diri - seorang pendosa yang seringkali bertaubat dan berjanji takkan mengulangi dosa yang dilakukan. Namun, janji hanya tinggal janji. Allahu rabbi...

Allahummaghfirlana wa tub 'alaina ya Allah. Ameen ya Rabb.

Dan satu perkara lagi yang memberikan kesan kepada diri saya ialah apabila mendengarkan laungan takbir oleh para hadirin program tersebut. Membayangkan, 'Beginikah suasana negara Islam yang diimpi-impikan selama ini? Mungkinkah suasana di negeri tanah serendah sekebun bunga ini wujud di negeri-negeri lain seluruh Malaysia?' [Terus optimis, insyaAllah!]. Bayangan Baldatun Thoyyibatun wa Rabbun Ghafur, membuatkan perasaan bercampur-baur dan tak mampu digambarkan. 

Satu perkara yang perlu kita tanyakan pada diri masing-masing; andai kita mengimpikan tertegaknya negara Islam, apakah kita hanya ingin menjadi PEMERHATI atau PENYUMBANG kepada tertegaknya negara Islam tersebut?

Wallahu'alam.

No comments: