Wednesday, November 24, 2010

Bismillahirrahmannirrahim.
Assalamualaikum w.b.t.

Untuk mengisi masa cuti selama 2 bulan sebelum menjejakkan kaki ke Kuantan, pelbagai rancangan yang telah difikirkan. Salah satunya ialah bekerja. Macam-macam kerja yang cuba diapply, tapi satu pun tak dapat. Selepas sebulan mencari kerja, baru la dapat satu kerja yang memang menepati kehendak hati, iaitu kerja yang senang; kerja yang membolehkan saya tetap mempraktikkan ajaran Islam biarpun semasa bekerja. Alhamdulillah, dapat kerja sebagai guru tadika :)

Mula-mula, nervous gak nak start kerja. Sebab guru adalah suatu kerja yang memang saya cuba untuk jauhi. Kenapa? Takut terajar ajaran sesat dengan orang lain. Lagipun, saya bukanlah seorang yang boleh menjelaskan sesuatu dengan sejelas-jelasnya.

Bekerja kat tadika ni, pelbagai perkara yang saya pelajari dengan melihat telatah pelajar-pelajar yang masih kecil dan comel semuanya. Kanak-kanak yang masih kecil tak pandai berdendam. Walaupun hari ni mereka bergaduh dengan kawan, tapi tak lama. Sekejap je, dah okay balik. Kanak-kanak yang masih kecil ni jugak tak pandai ambil hati. Kalau kita tegur sebab mereka buat salah, mereka terima je. Tapi, kena tengok keadaan gak la. Kalau tegur semasa mereka sedang bad mood, memang mengamuk la. Sebenarnya, walau dengan siapa kita bergaul, insyaAllah kita boleh dapat sesuatu.

Apa-apa pun, memang best bekerja sebagai seorang guru tadika. Dikelilingi oleh budak-budak yang comel, rasa terhibur. Kanak-kanak yang masih belum mengenal erti 'masalah'. Bila bersama dengan mereka, masalah pun hilang sekejap daripada fikiran.

Ni gambar party last day hari tu:


Ni kawan gaduh saya, Riduan :P


Adek and Haikal


Farisha and Umairah


Dedek, Harith, Hannah, Hakim and Hariz Chomel :)

My name is Ashman, you can call me Dedek :)
Wallahu'alam.

2 comments:

Mohd Ridhwan bin Abdul Rahim said...

yaahhhh,ya brk x puas ati ngan ana.kt tadika pun mk bekelayi.ish3.

Mohammad Faize said...

tadika apa oi?