Sunday, February 27, 2011

UIAM Kuantan Berselawat

Bismillahirrahmannirrahim.

Alhamdulillah, tadi berpeluang untuk pergi ke satu majlis yang sangat sangat best, UIAM Kuantan Berselawat. Kalau sebelum ni, rasa cemburu bila baca blog sahabat-sahabat di pj yang post tentang pelbagai majlis ilmu di sana (KL Berselawat, UIA berselawat, talaqi, etc), tapi kali ini kami di Kuantan pun berpeluang untuk menyertai majlis ilmu sebegitu.

Majlis dimulakan dengan qasidah. Haa...rindu! Lama dah tak dengar qasidah (teringat talaqi kat pj dulu). Sambil dengar qasidah, ikut sama dan belek-belek maksud bait kata-kata yang dilafazkan. Allah..! Cantiknya maksud qasidah ni! Memuji habibullah, Nabi Muhammad SAW. Sempat muhasabah diri bila terbaca bagaimana makhluk Allah, bukan setakat manusia namun, haiwan dan tumbuh-tumbuhan sangat menyayangi Rasulullah SAW. Rasa segan, mulut menyatakan cinta pada Baginda, namun wujudkah rasa cinta tu dalam hati?

Teringat kisah satu pohon kurma yang menangis kesedihan tatkala Rasulullah meninggalkan pohon tersebut dan menggunakan mimbar untuk memberi khutbah jumaat (boleh refer sini). Segan sangat sangat bila nak bandingkan diri sendiri dengan pohon kurma tu.

Dan teringat jugak kisah seekor buraq yang menangis kerana rindukan Rasulullah, biarpun tak pernah berjumpa baginda dan hanya mendengar namanya (refer sini). Kita (saya) yang mengaku cinta dan kasihkan Rasulullah SAW, tapi pernah tak mengalirkan air mata kerana rindukan baginda? Kita (saya) yang bangga menjadi umat baginda, (khaira ummah, sebaik-baik umat), dalam sehari berapa banyak kita berselawat atas baginda?

Talk berkaitan sirah nabi yang disampaikan oleh Ustaz Mustafa Kamal bin Hamzah, biarpun singkat namun sangat memberi kesan. Pelbagai peristiwa penting dalam sirah nabi diceritakan semula oleh ustaz. Sangat best! Ustaz tekankan mengenai keindahan akhlaq Rasulullah SAW yang telah menyebabkan ramai masyarakat terdahulu beriman kepada ajaran yang dibawa baginda dan memeluk Islam. Bagaimana respon Nabi Muhammad SAW tatkala baginda dihina, dicaci, diugut bunuh kerana menyebarkan dakwah Islam?

Kisah seorang pengemis yahudi buta yang takde kerja lain selain menghina Rasulullah SAW. Namun, baginda tak marah, baginda tetap bersabar. Sehinggalah baginda wafat, dan tugas memberi makanan kepada pengemis tersebut diambil alih oleh Abu Bakar as-Siddiq, barulah pengemis yahudi tu tahu bahawa orang yang sentiasa dihinanya iaitu Nabi Muhammad SAW, yang memberikan dia makanan setiap hari sehinggalah baginda wafat.

Ingat lagi peristiwa Thaif? Peristiwa yang berlaku apabila dakwah baginda ditolak oleh pemuda di kawasan Thaif, malah mereka membaling batu kepada baginda? Bukan satu batu, tapi banyaaaaak! Sehingga diceritakan jubah baginda yang putih bertukar merah kerana terkena darah yang banyak, mencecah tumit.

Sangat banyaaaak sebenarnya kalau nak cerita tentang sirah nabi. Satu post takkan cukup. Dari sirah nabi ni sebenarnya, kita boleh muhasabah semula level kecintaan kita pada baginda, seorang nabi yang sangat berjasa menyebarkan dakwah Islam sehingga kita memperoleh dua nikmat yang amat bernilai; Islam dan iman.

Muhasabah semula hati kita ni, dah tertanam kukuh ke rasa cinta, sayang dan kasih pada Rasulullah SAW? Andai dibandingkan dengan Abu Lahab yang tak mengakui kebenaran dakwah baginda, namun suatu masa dahulu, sanggup menyembelih 100 ekor unta kerana terlalu gembira menyambut kelahiran Nabi Muhammad SAW?

Kita sanggup habiskan duit berapa banyak pun untuk beli novel/komik, tapi kenapa bila nak beli buku sirah payah pulak nak keluar duit?Kita sanggup tak tidur sebab buat revision, tapi kenapa buku berkaitan sirah nabi susah sangat nak baca? Jangan biarkan 'cintakan Nabi' sebagai kata-kata di mulut saja, tapi sematkan dalam hati, biar perasaan tu tertanam dengan kukuh.


Thought of the day: (1) Bila buat salah, and orang tegur baik-baik, siap bagi cara nak perbaiki kelemahan diri, jadi semangat untuk baiki diri :)

(2) Please don't judge the book by its cover & I would like to add, please don't judge someone based on his/her appearance. A pakai tudung bawal biasa, tak semestinya A tak baik. B pakai tudung labuh sikit dari orang lain, tak semestinya B lebih baik dari A, C atau D sehinggakan B tak boleh ditegur oleh sesiapa pun. Apa yang penting? Tak, bukan kerjasama. Apa yang penting, tutup aurat ok?

(3) High expectation hurts? Please don't put your expectation too high on anyone. Dia baik, tak semestinya tak boleh buat silap. Always remember, baik macam mana sekali pun, dia bukan malaikat tapi tetap manusia biasa yang tak lepas dari kesilapan.

(4) Sedang mendidik diri untuk banyakkan memberi :)

Wallahu'alam.

No comments: