Tuesday, May 3, 2011

Politik kotor?

Bismillahirrahmannirrahim.

Tertarik dengan artikel pertama dalam majalah Solusi isu ke-31, bertajuk 'Politik RoboCop'.

Dalam menjalani kehidupan sepanjang lebih kurang 20 tahun di dunia ini, satu fenomena yang selalu saya hadapi adalah:

"Wey, apa politik-politik ni?"

atau

"Aku tak layan la politik ni"

atau

"Umur tak cukup lagi nak mengundi, tak payah la fikir pasal politik ni"

atau

"Ala..kita ni students lagi. So, fokus akademik la. Politik tu, biar orang politik je yang uruskan"

Setiap kali mendengar kata-kata di atas, pelbagai perasaan timbul dalam hati saya. Geram, sedih, marah. Kenapa ya ayat-ayat di atas boleh diluahkan dengan selamba, tanpa perasaan? Bukankah politik itu salah satu bahagian daripada Islam? Kenapa ramai yang mengaku Islam sebagai cara hidup, tapi pada masa yang sama, menolak politik?

Adakah kerana terdetik dalam hati bahawa politik ni takkan bagi kesan pada diri sendiri? Tapi, betul ke tak bagi kesan langsung? Takkan hidup kita tak terkesan dengan pimpinan pemimpin negara? Kalau harga barang naik, takkan takde efek pada kewangan dan perbelanjaan kita? Alah! Setakat naik 10 sen, apa barang nak bising-bising kan? Tapi, pernah tak kita terfikir nasib orang lain, yang hidup dihimpit kesusahan dan kemiskinan, setiap kali harga barang naik?

Atau kerana keadaan politik di negara kita yang menghalalkan segala macam cara untuk mendapatkan kuasa, sehinggakan golongan remaja jadi muak dan geli, lantas tak ambil peduli tentang politik? Ya, sehinggakan politik itu disinonimkan dengan kotor. Tapi, benarkah politik itu kotor sedangkan Rasulullah SAW sendiri mengamalkan politik atau sebenarnya terdapat pihak yang menggunakan cara kotor (baca: haram) dalam politik?

Seperti yang saya katakan tadi, politik itu sebahagian daripada Islam. Jadi, kenapa timbul isu tak nak ambil tahu tentang politik langsung? Seolah-olah politik itu satu alahan pada kita.

"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Ugama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata".
[Al-Baqarah: Ayat 208]
Sumber: Klik sini

Maka, apa alasan anda untuk terus-terusan menolak satu bahagian daripada Islam?

[NOTA: Ini bukan artikel menyokong kerajaan atau pembangkang. Cuma luahan rasa, moga menjadi muhasabah buat diri yang menulis dan sesiapa yang membaca]

Thought of the day: Seringkali terdetik dalam hati, bagaimana manusia boleh hidup dengan aman dan tidur dengan lena pada malamnya, sedangkan pada siang harinya, dia telah memutar-belitkan fakta atau cerita sebenar, dan tak cukup dengan itu, disebarkan kepada orang ramai cerita yang telah di'edit'? Dosa sesama manusia, hanya boleh diampunkan oleh dia (baca: individu) yang kita lakukan kesalahan padanya.

Wallahu'alam.

No comments: