Monday, September 5, 2011

Silence of Love :)

Bismillahirrahmannirrahim.

Sangaaaaatttt lama blog ni tak diupdate. Bohong la kalau langsung takde cerita yang nak dikongsi. Kelalaian tuan punya blog sebenarnya -_-"

Kali ni, cuma nak kongsi satu video, insyaAllah, ada manfaatnya.




Dah habis tengok dah?

Okay. Kalau dari iklan di atas, apa yang cuba disampaikan ialah menghargai orang yang sayangkan kita; Remember to care for those who care for you. Kalau dari sudut tersuratnya, kita sebagai anak, need to accept our parents as who they are.

Tapi, apa yang menarik perhatian saya adalah, pengajaran dari sudut tersiratnya. Apa yang saya dapat, kita sebagai manusia ni, seringkali nampak apa yang kita takde instead of apa yang kita ada. Contohnya, dalam iklan di atas la. Si anak ni, cuma nampak kekurangan ayah dia, instead of tengok and appreciate usaha ayah dia yang bersungguh-sungguh nak tunjuk betapa si ayah sayangkan anak dia. Si anak, sangat mengharapkan ayah dia seorang yang normal, as in yang boleh bercakap dan dengar dia bercakap. Sedangkan, belum tentu lagi dia akan bahagia dengan ayah yang normal tu. Yes, apa yang Allah kurniakan pada kita tu memang sah sah yang terbaik untuk kita, sebab Dia Yang Maha Mengetahui ^_^

Satu lagi pengajaran ialah, treat others the way you want to be treated. Dalam iklan di atas, si anak inginkan ayah yang boleh bercakap dan mendengar, sedangkan dia tak dengar pun kata-kata ayah dia. I know, ayah dia tak boleh bercakap dan mendengar, tapi tak bermakna mereka tak boleh berkomunikasi kan? Komunikasi bukan exclusive untuk orang yang boleh bercakap dan mendengar je. Communications can happen in various ways, right?

Panjang dah ni rasanya. Kalau ada sesiapa yang nak tambah lagi pengajaran dari iklan di atas, boleh la letak kat bahagian comment :)

P/s: Hari ni baru 7 Syawal. Jadi, tak terlambat lagi kan nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin. Moga kita terus istiqamah menjalani 11 bulan mendatang, setelah menjalani tarbiyah dalam satu bulan Ramadhan.

Wallahu'alam.

No comments: