Wednesday, January 4, 2012

Dakwah nombor 1, akademik nombor 2?

Bismillahirrahmannirrahim.

Sambil study HTML untuk exam final Computer in Science esok (5/1/2012), sambil update blog dengan cara edit HTML. Hehe. Okayyy. Alasan semata-mata. Sebenarnya nak update blog, tu yang carik jugak cara walaupun kena guna option Edit HTML instead of compose macam biasa. Kira apply apa yang dipelajari la ni.

*******

"Dakwah dan akademik; takde yang jatuh pada second priority.
Dua-dua kena seiring."

Perkara ini, bagi setiap orang yang bergelar dai'e, diulang dan diulang dan diulang menunjukkan betapa pentingnya dakwah dan akademik itu bergerak seiring. Jangan terlalu fokus pada salah satu daripada dua perkara tadi, sehinggakan salah satu jatuh ke tangga kedua.

Kenapa perkara ni sangat penting? Supaya tak timbul fitnah dalam perjuangan kita. Ya, FITNAH. Fitnah yang akan bagi impak besar pada dakwah yang sedang kita galas. Bila terlalu fokus pada dakwah sehingga akademik terabai, orang lain akan pandang slack bukan setakat pada diri kita, tapi juga pada dakwah kita. Akhirnya, orang tak nak terima apa yang kita katakan.

"Eleh! Dia tu, post macam-macam kat FB. Amar ma'ruf nahi mungkar konon. Tapi, study entah ke mana."

"Aku meluat gila kot dengan mamat tu! Post macam-macam pasal politik. Konon nak bagi orang sedar realiti sekarang. Tapi, selalu ponteng kelas. Dah tu, mintak orang lain pulak signkan attendance. Kalau datang pun, lambat. Markah exam pun hampeh. Macam mana nak jadi pemimpin lagu tu?"

Berdesing telinga dengar kata-kata di atas? Hati geram menahan rasa marah?

Itulah realiti sekarang ni. Sebab itulah, pentingnya dakwah dan akademik bergerak seiring. Jangan lupa, akhlaq pun penting! Ingat balik pelbagai kisah dalam Sirah Rasulullah; Berapa ramai orang yang memeluk Islam, hanya dengan keindahan akhlaq Rasulullah? Jangan hanya sekadar di bibir, "Rasulullah itu role model umat Islam", tapi diri sendiri tak praktikkan.

*******

Nak 'hentam' orang lain memang senang. Nak rasa simpati pada orang lain pun senang jugak. TAPI, nak rasa EMPATI, senangkah? Nak meletakkan diri kita di tempat individu itu, merasa apa yang dia rasa; senangkah?

*******

P/s: Sesungguhnya mata ini dulu yang membaca setiap apa yang ditaip, maka ambillah pengajaran wahai diri! Pesanan buat diri sendiri khususnya ^^

Wallahu'alam.

3 comments:

فراس الزهرأ said...

salam alaik sahabat..
kita bukan sekadar mhahasiswa. kita pemuda yang dipilih ALLAH (18:13)!

salam ukhuwwah buat saudari yang disayangi kerana ALLAH :-)

jemput ke blog ana ya..
http://firaszahrafajar.blogspot.com/

MiraculousSigns said...

Salaam
Alyaa dear. It has been long since the last time I contacted you. 4 years back eh??
How are you now?
Which kulliyyah. Are you doing Pharmacy as what you aimed, 4 years back.
Take care dear.
See you.
Wslm

Kak ayat

Fayyadh said...

assalamualaikum....
yup...akademik no 1 tapi dakwah bkn no 2 namun kesihatan tetap diutamakan...

jaga diri, jaga iman, jaga kesihatan sahabat!..

rindu mk berjumpa,bermain,bergurau senda tawa dengan anda sahabat...

sama ngn ngn kak ayat...4 tahun deng!...
=)