Monday, February 20, 2012

Pengalaman: Konvensyen Fiqh Ummah 2012

Bismillahhirrahmannirrahim.

One sentence to describe my feeling right now: I miss K-Fiqh already!

K-Fiqh sangat best! MasyaAllah ^^ I miss hearing the asatizah presenting their paper works, sharing their knowledge. Allahu Allah. May Allah bless them for their efforts to give clear and useful knowledge on ad-Deenul Haq to the ummah.

Even though, seriously, banyak benda yang dihadapi before going to the convention, and yes, I even made up my mind to give it up and just sell the ticket to other people, TAPI, setiap kali tengok page FB K-Fiqh and senarai para ustaz yang akan ada, rasa berbelah bahagi.

Bila dapat satu info mengenai K-Fiqh minggu lepas, rasa sangat down. Malah, apabila info tersebut disertakan dengan nama ustaz yang saya sangat thiqah padanya, timbul rasa; "Tak payah la pergi. Jual je la tiket ni." Dan sepanjang kelas UNGS, fikiran mengelamun memikirkan "Betul ke ustaz ni macam ni? Betul ke ustaz tu sama jugak?" Allah...

Tapi, mungkin sebab saya seorang yang agak sukar untuk menerima bulat-bulat sesuatu yang saya dengar dari mulut orang lain, tambah-tambah lagi melibatkan suatu perkara yang memang saya SANGAT teringin untuk sertai, maka, saya pun mula bertanya beberapa orang ustaz. Ada ustaz yang baru sahaja saya baca jawapannya selepas selesai K-Fiqh, ada ustaz yang sempat menjawab soalan tersebut sesegera mungkin.

Sampai ke saat akhir pun sebenarnya, masih timbul masalah. Malah, sebelum saya membeli tiket bas ke KL (beli on the spot; sampai terminal 10.45 am, naik bas 11.00 am), saya masih tidak tahu di mana patut saya menginap (kalau parents tahu ni, memang habis la kena marah -_-")! Sehinggakan saya terfikir, "Allah..! Susah sungguh usaha aku nak join K-Fiqh ni. Ke sebenarnya aku memang tak patut join program ni?" - keadaan ini merimas dan melemaskan lagi fikiran dan hati saya. Akhirnya, saya serahkan segalanya pada Allah. Kalau program ni akan memberikan kebaikan kepada saya dan agama saya, insyaAllah, Allah akan mudahkan segalanya. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar ^^

Apabila melihat tentatif program, timbul rasa gembira dan syukur kerana Allah permudahkan segalanya ^^ Cuma, ada rasa sedih dan terkilan sedikit apabila melihatkan nama Ustaz Hasrizal tak tersenarai sebagai salah seorang pembentang kertas kerja. Sepanjang konvensyen tersebut, ada dua slot pembentangan dan sesi Q&A bersama asatizah, yang saya tak berkesempatan untuk sertai. Tapi, berpeluang untuk menyertai 8 slot pembentangan yang lain dan Talk by Mufti Ismail Menk, masya Allah, satu ni'mat yang tak dapat saya ungkapkan dengan perkataan. Cuma mampu tersenyum lebar, tanda sangat berpuas hati, sangat gembira dan sangat bersyukur.

There are a lot to be shared, on what I've gained throughout the AWESOME programme. But, insyaAllah, there will be next post, focusing on the content of the programme, since there were 10 slots of presentation of paper works by the asatizah.

InsyaAllah, till the next post :)

Thought of the day: I think, there's hikmah that I was informed about the 'info' last week. Before this, I've always heard the term '...' and I even have a book regarding this 'thing', but I guess I was too lazy as I thought it wouldn't affect me. Astaghfirullah. And now, since the 'thing' did affect me, perhaps indirectly, I'm starting my so-called research regarding the term. [The 'thing' or the term '...' or the 'info' are referring to the same '...', but I think it's better for me to keep it to myself :)].

Wallahu'alam.

No comments: