Saturday, November 10, 2012

Make Me Strong

Bismillahirrahmannirrahim.

Kepala rasa serabut. Banyak sangat benda dalam fikiran.

Seorang sahabat menasihati supaya listkan semua perkara tu. Supaya nampak apa yang penting, apa yang kurang penting. Dengan cara ni, 10% masalah dah settled. Bukan tak tahu. Dah tahu, tapi takde kesedaran. Tahu & sedar - 2 perkara yang berbeza. [Kan dah cakap before ni, teori itu jauh lebih mudah daripada praktikal? :)]

  • 11/11: Program riadah/sukaneka
  • 12/11: Submit lab report BioProcess, Presentation parenting
  • 14/11: Exam midsem BioProcess
  • 16/11: Exam Midsem Tissue Culture
  • 24-25/11: DACSAS II
  • 6-9/12: IIUM Kuantan Open Day 2012
Tak nampak banyak pun bila dah list down [sebab tak masukkan sekali meetings :)]. Memohon kekuatan daripada Dia Yang Maha Kuat. Moga Allah pinjamkan sedikit kekuatan untuk menggalas amanah yang diberikan, dengan sebaiknya.

Thought of the day:
1) Malu dan rasa tak layak nak labelkan diri sendiri sebagai pejuang. Bukankah sepatutnya 'pejuang' itu tahu, faham dan sedar hakikat kepentingan menjaga hubungan dengan Allah? Andai hubungan dengan Allah tak terjaga, maka atas dasar apa perjuangan itu?

2) Antara skill yang penting, yang perlu dikuasai oleh mahasiswa yang inginkan kestabilan dalam kedua-dua akademik dan organisasi ialah: skill tak tidur malam (dan tak mengantuk dalam kelas keesokkan hari) dan skill menghadirkan diri dalam meeting (yang selalu clash 2,3 meeting satu malam). Sekadar gurauan :) Skill yang penting - belajar untuk fokus!

P/s: Make me strong - lagu Sami Yusuf :)

Rabbi yassir wa la tu'assir, Rabbi tammim bilkhair.

Wallahu'alam.

No comments: