Friday, March 5, 2010

The More I Learn, The Less I Know

Assalamualaikum w.b.t.

Ingatkan waktu cuti ni nak update blog dengan sekerap mungkin, tapi nampaknya tak menjadi jugak plan tu. Bukannya saja-saja tak update blog. Tapi sebab takde idea yang mantap, idea yang boleh elaborate dengan best. Dan terlalu banyak persoalan yang sedang difikirkan. Lagipun, tiba-tiba je rasa macam susah nak menulis dari hati *menulis dari hati agar tulisan itu dapat menyentuh hati orang lain* (banyak betul alasan. hehe).

Sekarang ni, tengah dalam proses membaca buku '50 Tokoh Islam yang Mengubah Dunia'.



Ok. Pernah tak anda rasa; The More I Learn, The Less I Know. Apa maksud phrase ni sebenarnya?

The more I learn, the less I know (berapa kali la nak taip): maksudnya semakin banyak kita belajar, semakin kita realise yang ilmu kita ni masih cetek. Phrase ni bukannya bermaksud, semakin banyak kita belajar, semakin banyak kita lupa and therefore semakin sedikit ilmu kita (ayat berbelit la!). Saya selalu ada perasaan macam ni *maksud saya, the more I learn, the less I know la*. Bila dapat ilmu baru je, mesti rasa macam, "Eh! Banyak lagi aku tak tahu rupanya".

Sebenarnya, kita sebagai hamba Allah, kita patut sedar yang segala ilmu kat dunia ni milik Allah, Tuhan Yang Maha Mengetahui. Ilmu yang kita pelajari selama ni, merupakan sebahagian kecil daripada ilmu Allah. Ilmu yang ada pada kita ni terlalu sedikit kalau nak dibandingkan dengan ilmu Allah. Ilmu Allah itu umpama satu lautan yang sangat luas, sedangkan ilmu kita ibarat satu titisan air sahaja. Subhanallah!

So, layak ke kita sebagai hamba Allah, yang mempunyai sedikit ilmu berasa sombong dengan kelebihan kita? Tak kira la kelebihan apa pun. Layak ke kita menyombongkan diri, bukan sahaja dengan manusia malah dengan Allah? Sedangkan kelebihan yang ada pada kita tu merupakan nikmat dari Allah. Kelebihan yang kita miliki hari ini hanyalah pinjaman daripada Allah. Kalau Allah nak, bila-bila masa pun Allah boleh tarik semula. Selain tu, sifat sombong tu sendiri tak layak untuk kita. Sifat sombong tu hanya milik Allah.

Jom muhasabah diri! *Peringatan buat diri sendiri yang sedang menekan kekunci keyboard terutamanya, dan anda yang sedang membaca* :)

Thought of the day: Saya dan anda manusia biasa, ertinya kita mudah lupa dan kita punya tendency untuk melakukan kesilapan,menerbitkan satu lagi titik hitam di hati yang dah sedia ada hitam *ni merujuk kepada hati saya la, mungkin hati anda masih putih bersih*. So, kalau saya buat silap atau terlalai, ingatkan saya. Sebab saya manusia biasa yang terlalu mudah terlupa, unless diingatkan :)

No comments: