Friday, March 26, 2010

Apabila dosa dianggap sebagai kebiasaan

Assalamualaikum w.b.t.

Perbualan antara 2 muslimah, A dan B sewaktu melihat gambar pasangan pengantin kat internet.

A: Weyh! Lawa la gambar tu. Sape kawen tu?

B: *diam je, tak layan A. fokus nak carik gambar untuk assignment*

A: *Tak putus asa lagi nak kacau orang len* Weyy! Lawa ar perempuan tu! Sape tu?

B: Memang la lawa. Tapi dia freehair sebenarnya. *terus scroll down & tunjuk gambar pengantin perempuan tadi, dah tak pakai tudung semasa majlis persandingan (...kot, kalau tak silap)*

A: Apsal perempuan pakai tudung waktu akad nikah je ar? WAJIB ek?

B: *terdiam, pandang semacam kat A yang tengah blur & confuse*

*after a few seconds of silence*

A: EH! Bukan tutup aurat tu memang wajib ke?!! *sambil gelak-gelak cover malu*

B: Ish! Apa la nak jadi dengan kau ni!

Perbualan atas ni bukan rekaan semata-mata. Perbualan ni memang pernah terjadi, between siapa? Tu rahsia la, identiti mesti dirahsiakan :)

Ok. Apa yang saya nak cakap sebenarnya, inilah salah satu akibat apabila sesuatu dosa tu, masyarakat dah anggap sebagai satu kebiasaan, bukan lagi suatu dosa.

Memang, sejak kebelakangan ni, kita dapat lihat ramai muslimah yang mula memakai tudung. Tapi, sebenarnya, Allah wajibkan kita tutup rambut sahaja (which means pakai tudung la) ataupun tutup aurat?

Saya sendiri pun, mungkin masih belum sempurna dari segi penutupan aurat. Tapi, seriously, saya rasa masalah aurat ni bukan masalah remeh, yang boleh kita pandang ringan.

Isu sekarang ni, bukannya tentang tudung biasa ke, tudung labuh ke atau apa-apa jenis tudung pun yang berlambak kat pasaran. Tapi, isunya adalah tutup aurat.

Kalau ada yang masih bagi alasan-alasan biasa bila ditanya kenapa tak tutup aurat, for example:

*Ala..takkan kau tak tahu kot satu hadith ni? Allah kan tengok hati kita, bukannya rupa. So, suka hati aku la kalau tak nak tutup aurat, yang penting hati aku baik*

Memang ramai yang suka guna alasan ni kan? Tapi, apa yang kita lupa, kalau nak gunakan hadith tu sebagai alasan, ambik la keseluruhan hadith. Yup, Allah memang tak tengok rupa dan harta kita, tapi Allah tengok HATI DAN AMALAN kita. Dan satu lagi, saya pernah baca seseorang tulis macam ni: "Macam mana anda dapat pastikan yang hati anda baik, sedangkan anda berani melanggar perintah Allah secara terang-terangan, tanpa rasa malu?"

Alasan seterusnya:

*Kalau kita nak buat sesuatu ibadah ni, kena la ikhlas. Keinginan tu kena terbit dari hati sendiri, bukannya sebab orang lain*

Ada satu phrase yang saya amat suka dari blog ni: 'Lebih baik kita masuk syurga dengan terpaksa, daripada masuk neraka dengan rela'. Ertinya, lebih baik kita paksa diri kita ni dulu untuk patuh & taat pada perintah Allah, untuk mendapatkan redha-Nya, daripada kita tinggalkan suruhan Allah dengan sengaja (ertinya dengan sukarela la). InsyaAllah, lama-lama perasaan ikhlas tu akan muncul. By the way, kita cuma boleh masuk syurga dengan rahmat Allah, bukannya dengan ibadah kita (mungkin akan post pasal ni lain kali, insyaAllah).

Ok. That's enough, I think. Sebenarnya, sekadar nak kongsi perbualan kat atas tu tadi. Tapi, terbagi komen yang panjang pulak.

Thought of the day: Nasihati aku setiap masa, kerna aku insan yang mudah lupa. Bantu aku untuk berubah menjadi lebih baik, kerna tanpa bantuan sesiapa, aku hanya akan lebih mudah berubah menjadi lebih 'kurang baik' (istilah lebih sopan ^_^)

No comments: