Saturday, March 6, 2010

Open Your Eyes

Assalamualaikum w.b.t.

Nak kongsi video Maher Zain jap, lagu Open Your Eyes.



Lepas tu, sila baca cerpen ni, Mencari Ilahi by Hilal Asyraf.

Sebenarnya, sekarang ni tak tahu la macam mana nak describe feeling ni. Hati rasa sedih sangat bila semalam terbaca kat satu blog mengenai penghinaan Islam kat facebook. Actually tu cerita lama, tapi yelah..saya belum ada facebook, so agak ketinggalan la sikit.

Ok. Semalam baca tentang penghinaan Islam kat facebook. Lepas tu, hari ni pulak, tengok penghinaan Islam kat youtube. Seriously, hati ni rasa macam...entah la. Indescribable! Rasa marah, tapi mostly rasa sedih. Kenapa sedih? Sebab kedua-dua penghinaan terhadap Islam tu, bukannya orang lain yang buat. Tapi orang yang senegeri dengan saya jugak (dan mungkin jugak anda yang sedang membaca)!

Tiba-tiba timbul satu persoalan dalam kepala yang dah memang serabut dengan persoalan ni, "Ajaran Islam kat negeri aku ni memang belum berkembang ek? Ke ajaran agama diorang lebih kuat kat sini, compared to kat sana?".

Tapi, kalau based on pengalaman saya yang sedikit ni, nampak la jugak perbezaan perkembangan ajaran Islam kat 'sini' dan 'sana'. Kat 'sini', perkembangan Islam nampak macam slow sikit *ni pendapat peribadi saya ok*. Ok. Idea hilang tiba-tiba -_-"

Seriously, rasa sedih yang teramat bila baca penghinaan terhadap Islam kat facebook tu. Tapi lepas tu, saya pujuk hati;

"Hidayah tu kan milik Allah?"

"Tapi kita kena gak try cari kan? Bukannya duduk goyang kaki sambil tunggu hidayah tu datang pada kita".

*Silence*

(monolog dalaman semata-mata)

Tapi kita tak boleh nak salahkan mereka (baca:yang hina Islam) 100%. Mungkin salah kita jugak kan? Kita tak praktikkan ajaran Islam sepenuhnya dalam kehidupan seharian. Sedih baca penghinaan Islam kat facebook, bertambah-tambah sedih bila baca komen-komen berkenaan perbuatan tu (memandangkan saya belum ada account facebook, so pinjam account fb adik kejap :D). Kita marah orang hina Islam, bagus la kan? Tu menunjukkan yang kita masih lagi sensitif dengan kepercayaan kita (baca:Islam). Tapi perlu ke kita menterjemahkan kemarahan tu dengan perbuatan dan perkataan yang tak sepatutnya? Tepuk dada, tanya iman ye :)

Ok. Sekarang ni, memang takde idea dah sebenarnya. Sebab saya rasa cerpen Mencari Ilahi tu dah menceritakan apa yang saya nak luahkan. So, rajin-rajinkanlah diri untuk baca cerpen tu ok?

P/s: Entry ni membuatkan saya rasa nak buat satu lagi entry esok. Erm. Kalau ada idea, insyaAllah esok update lagi

Thought of the day: Tak sabar nak pergi bookfair kat KL next sem :)

No comments: