Wednesday, May 12, 2010

Bersangka baik

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, selamat sampai di Miri hari Isnin yang lepas. Tapi, atas masalah yang tak dapat nak diatasi, maka terpaksa la update blog ni lambat.

Hari tu, on the way nak pergi KL sentral if I'm not mistaken, dengar la berita kat radio. Lepas tu, terfikir, "Apsal banyak sangat berita pasal sarawak ni?". Baca newspaper last week pun ada satu page berita pasal sarawak je. Padahal before ni, susah je nak tengok berita tentang sarawak. Rupa-rupanya, tak lama lagi ada pilihanraya kecil kat Sibu. Oh, no wonder! (Amanah sebagai pemimpin tu tersangat berat sebenarnya.)

[P/S: Ini bukan blog politik ye? :)]

*******

Ok. Back to the main topic. Kita sebagai manusia ni, terlalu mudah melihat kekurangan atau kesalahan orang lain. Kadang-kadang tu, kita asyik nampak salah orang lain je, sampaikan salah kita sendiri kita tak nampak. Betul tak?

Kadang-kadang, kita rasa as if diri kita ni hebat sangat. Sampaikan kita pandang rendah pada orang lain. Setiap kali kita tengok orang lain, yang kita nampak hanyalah kelemahan mereka. Sedangkan kita tak sedar yang diri kita ni lebih banyak kelemahannya.

Kita tak sepatutnya rasa macam tu kan? Kita sepatutnya bersangka baik dengan semua orang. Kadang-kadang memang susah nak bersangka baik dengan orang lain, but it's not impossible kan?

Pernah dengar kata-kata ni?

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu : “Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku”.

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) : “Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku”.

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu): “Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku.”

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu): “Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku.”

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) : “Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku.”

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) : “Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk."

So, jom muhasabah. Mulai saat ni, jom kita bersangka baik dengan orang lain. Elakkan sebarang sangkaan buruk okay?

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa..." [Surah al-Hujurat, ayat 12]

*******

Edited: Nak kongsi satu video by UmmahFilms, The Haram Police. Semoga mendapat pengajaran :)


Thought of the day: Bila tengok kawan-kawan berubah menjadi lebih baik, kadang-kadang rasa cemburu. Bukan sebab tak suka tengok perubahan mereka. Gembira memang gembira bila tengok kawan-kawan berubah jadi lebih baik. Tapi, hati ni sering tertanya-tanya, "Bila lagi turn aku nak berubah?". Sekarang ni, sedang mencari kekuatan dan insyaAllah, dalam proses membaiki diri dan hati. Doakan agar Allah permudahkan segala usaha saya :)

Wallahu'alam.

2 comments:

Mohd Ridhwan bin Abdul Rahim said...

Harammmmmmmm! =P
Nice sharing Alyaa.

Alyaa said...

Syukran.
Semoga dapat pengajaran.
Kita sebagai da'ie tok, bleh bertindak sebagai penyeru jak, bukan penghukum.
Mun da silap apa2, tolong btolkan.