Friday, June 11, 2010

Something on tawe

Bismillahirrahmannirrahim.

Assalamualaikum w.b.t.

"Tika titis air mata jatuh ke bumi, biarlah hanya Allah yang Mengetahui. Kerana hanya Dia penyembuh luka, pemberi bahagia kepada hati dan naluri. Sedikit yang bermanfaat lebih baik daripada banyak yang melalaikan. Ujian Allah datang kerana kasih-Nya pada hamba-Nya, agar iman terus meningkat, hati semakin dekat dan jiwa lebih akrab dengan-Nya".

Syukran akak atas kata-kata pembakar semangat ni, insyaAllah. Sekarang dan insyaAllah selamanya, akan sentiasa dalam proses membaiki diri agar menjadi lebih mantop :)

Sentiasa doakan saya kerana saya hanya insan biasa yang teramat mudah down. Ekspresi luaran tak semestinya mengambarkan perasaan yang tersimpan di sudut hati.

*******

Okay. Nak update pasal Tawe, tapi seringkas yang mungkin la, insyaAllah.

Tawe atau lebih dikenali sebagai Ta'aruf Week, dimulakan dengan induction course pada 18/5/2010. Sebenarnya, sebelum balik ke uia, memang rasa sangat-sangat malas nak balik. Sebab cuti 3 minggu terpaksa disingkatkan kepada seminggu je. Tapi takpe, paksa gak diri untuk jadi committee tawe, moga usaha yang sikit ni Allah pandang.

17/5 balik uia dan dapat tahu yang saya merupakan salah seorang committee biro Publicity & Protocol (PubnPro). Waktu tu, rasa sangat-sangat risau. Macam-macam dalam fikiran; "Macam mana ni? Aku mana reti nak mencapub". Tapi takpe, ada ramai geng dalam PubnPro.

Induction course berjalan dengan biasa la, saya dalam subunit media. So, waktu induction course, takde keja sangat pun.

Waktu registration, kena jadi usher (penunjuk arah) dan tengok-tengok kalau ada media atau vip yang datang. Waktu tu, kena banyak bersabar la. Tahan panas (sampai sunburn), keja oncall. Sepatutnya jadi usher, tiba-tiba kena tolong biro tu biro ni. Tapi takpe, we work as a team kan? Ada gak kena marah dengan parents, kena jadi information counter kejap sebab kena jawab macam-macam soalan daripada parents and students. Tapi, even though ada yang kena marah parents, still ada parents yang puji committee; "Bagus la committee ni, asyik senyum je".

Oh. Waktu registration gak, everytime dah rasa penat & takde senyuman kat muka ni, akan berlakulah dialog ni antara saya dan seorang kawan;

"Alyaa, tige tige."
"Amende yang tigenya?"
"Senyum tige la!" :)

Pada malam isnin (ahad sebelah malam), pelajar engin ada briefing kat amf. So, saya dan beberapa orang committee PubnPro kena handle kat situ. Tugas PubnPro adalah untuk handle majlis tu kalau talk start lambat atau habis awal. Waktu tu, teramat sangatlah nervous! Sebab satu amf yang besar tu pun, tak muat untuk budak-budak engin dan brothers teramatlah ramai! Waktu tu, kitorang semua masing-masing tak berani nak handle. Alhamdulillah la ada seorang lagi committee yang tolong handlekan.

Sebenarnya, bukan nak kongsi pasal tawe pun. Sebab tawe ni cerita lama dah. Apa yang penting adalah...kerjasama. Eh. Apa yang penting dan perlu dikongsikan ialah pengajaran yang saya dapat sepanjang tawe tu.

Bila bercakap di hadapan audiens yang ramai, memang rasa nervous. Tapi, kalau setakat dengan sisters, takde masalah sangat la. Cumanya, bila berada di depan, kadang-kadang rasa takut nak bercakap. Sebab orang yang banyak cakap ni, akan buat banyak kesalahan. Bila dah buat banyak kesalahan, maka akan bertambah hitamlah hati yang dah sedia hitam ni. And in the end, hubungan dengan Allah akan menjadi renggang.

And memang, semasa tawe berlangsung, saya penah je rasa down. Down yang teruk gak la. Waktu tu, rasa down sangat-sangat sebab ada something yang berlaku, dan saya muhasabah balik. Saya fikir balik, "Mungkin benda ni berlaku sebab Allah nak tegur aku. Mungkin aku terlalai tanpa sedar". Kesibukan sepanjang tawe tu tak sepatutnya dijadikan alasan untuk mengabaikan ibadah. Takkan la disebabkan kesibukan dan kepenatan yang sedikit tu, ibadah fardhu semakin kurang kualiti dan ibadah sunat terus hilang entah ke mana. Lepas muhasabah tu rasa semakin nervous untuk bercakap kat depan dan seboleh-bolehnya memang bagi chance dengan orang lain untuk mencapub pulak. Kalau nak bercakap kat depan pun, sentiasa terdetik dalam fikiran, "Setiap perkataan yang akan aku keluarkan ni, semuanya akan Allah nilai".

Erm. Plan nak kongsi secara ringkas, tapi dah terlebih pulak. Takpe la. Semoga setiap perkataan yang dicoretkan ni memberikan manfaat dan menjadi peringatan buat diri sendiri terutamanya serta sesiapa yang membaca.

Wallahu'alam.

Thought of the day: Saya masih tak berubah. Tak berubah as in dulu dan sekarang, saya masih seorang yang amat amat secretive. Sangat sangat berahsia. Tak reti meluahkan masalah pada orang lain. Kalau dulu boleh kongsi dengan adik, sekarang ni susah sungguh nak contact adik -_-" Macam mana la nak get rid of this habit?

No comments: