Friday, June 18, 2010

...

Bismillahirrahmannirrahim.

"Alyaa kena semangat. Sebab Alyaa bukan Alya. Alyaa ada extra satu 'a'. Jadi mesti extra everything. Ok?"

Mesej yang diterima daripada seorang sahabat, bila saya menceritakan keadaan diri yang sangat tidak bersemangat sekarang. Membaca mesej ni, membuatkan saya tergelak dan pada masa yang sama, rasa nak menitiskan air mata.

Hati yang bercelaru rasa tenang bila teringatkan ayat-ayat pujukan daripada Allah. Benarlah, dengan mengingati Allah itu, hati kan menjadi tenang :)

"...dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya." (Surah al-Baqarah, ayat 216)

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya..." (Surah al-Baqarah, ayat 286)

*******

Apabila persahabatan tu dijalinkan atas dasar aqidah dan kerana Allah semata-mata, ukhuwwah yang terbina akan lebih manis dan kukuh. Apabila kita ada masalah, even though kita tak ceritakan lagi kepada sahabat kita, mereka akan dapat detect daripada muka kita. Walaupun masalah tak settle lagi, tapi bila dapat kata-kata semangat dari sahabat, bebanan yang dipikul terasa berkurangan.

Saya bukannya seorang yang pandai menyusun kata-kata untuk meluahkan isi hati saya. Dan saya bukanlah seorang yang dapat meng'update' blog dengan post yang menarik apabila fikiran dan hati saya dibebani dengan masalah. So, maaf andai ada yang 'blur' dengan post kali ini.

Wallahu'alam.

P/s: Maaf, kalau ada yang notice semenjak dua menjak ni, tajuk post saya amat amat 'dull'. Saya takde idea nak letak tajuk apa.

P/s(2): Syukran kathir kepada semua sahabat yang memberikan saya kata-kata semangat tatkala diri ni rasa amat amat tak bersemangat. Dan jugak kepada sesiapa yang selalu tanya saya ok ke tak (selalunya bila saya tak ok, dan ada orang yang tanya saya ok ke tak, automatically saya akan menangis)

Thought of the day: Orang sekeliling saya amat amat semangat even though berhadapan dengan macam-macam masalah! I'm very very proud having them as my friends :) So, saya pun mesti semangat dan kuat, mesti kuat lagi dari tiger.

No comments: