Saturday, February 19, 2011

Matlamat

Bismillahirrahmannirrahim.

If you have no particular destination in mind, then you can take any road. However, if you have someplace in particular you want to go, you've got to plan the best way to get there.
- Nota subjek Management :)

Tengah hari tadi, baca nota Management (MGT) sebab malam ni sepatutnya ada kuiz, tapi cancelled (so, boleh la pergi dengar talk). Bila baca ayat kat atas dalam nota, terfikir, "Allah, cambest je ayat ni,". Lepas tu, terlintas dalam hati nak update blog yang dah lama terabai ni. Sebenarnya, last two weeks, dah update dah. Tapi, disebabkan kesilapan teknikal, entry bertajuk "Terengganu, Mesir dan Farmasi" tu pun tak dapat nak publish. Dan seterusnya, sibuk dengan exam yang berderet-deret (tapi still ada dua subjek lagi tak exam). Jadi, minta maaf tak update blog.

Okay. berbalik kepada ayat kat atas tu, kalau kita teliti ayat tersebut, betul la kan? Contoh, sebelum outing, kita dah tetapkan nak pergi beli barang kat Mydin, jadi, mesti kita akan naik transport untuk ke Mydin. Tapi, andai kata kita takde specific location, kita akan naik transport untuk ke mana-mana saja.

Ayat kat atas ni sebenarnya kita boleh apply dalam kehidupan kita sebagai seorang muslim/ah. Kita hidup di dunia ni, kena clear dengan matlamat hidup kita dan destinasi kita di akhirat kelak. Mungkin ada antara kita yang pernah disoal apa matlamat hidup kita, dan kita tak dapat jawab. Kalau tak tahu apa matlamat hidup kita, kena la cari. Jangan biarkan diri kita hidup tanpa matlamat.

Andai matlamat hidup kita untuk mendapatkan redha Allah, dan destinasi di akhirat, kita nak masuk syurga, maka, kita kena la berusaha bersungguh-sungguh ke arah itu. Sebab di akhirat nanti, kita cuma ada dua destinasi; syurga atau neraka. Takkan wujud 'syurga setinggan' semata-mata kerana kita tak nak ke neraka dan tak layak ke syurga.


Thought of the day: (1) Sangat happy kerana ternyata Allah itu tak pernah dan tak akan pernah memungkiri janji-Nya. Jaga Allah, maka Allah akan jaga kita. Bila berhadapan dengan kesusahan, minta tolong dengan Allah.

(2) You were the sun that brightened my day, now who's gonna wipe my tears away? (Mother by Sami Yusuf) - Bila homesick, teringat kisah Nabi Yusuf yang terpisah daripada bapanya saat usia masih muda.

(3) Saat fikiran berserabut dengan exams, assignments dan events, rasa tenang bila melihat ciptaan Allah. Menjejakkan kaki buat kali pertama di Telok Chempedak, sangat best! Dan langit kat Kuantan sangat cantik pada waktu malam :)

Wallahu'alam.

1 comment:

Atiqah Mahzan said...

;p...saya dtg nk menyemak blog awak..sbb saya rindu awak...