Monday, September 26, 2011

Lepas cuti lebih kurang 5 bulan

Bismillahhirrahmannirrahim.

Banyak sangat perkara dalam fikiran. Kena keluarkan sikit, supaya boleh bagi laluan pada fakta-fakta Organic Chem & Microb untuk mencelah pulak ^-^ Fikir punya fikir, akhirnya buat keputusan untuk menconteng-conteng di blog, sebab kalau letak kat wall FB, takde privacy (unless guna FB Malay, yang setakat ni masih mengekalkan setting FB yang lama). Kat blog, at least ada la sikit. [FB seolah-olah ajar para penggunanya untuk jadi stalkers -_-"]

Okay. Jom mulakan 'contengan'! :)

*******

Lepas cuti lebih kurang 5 bulan, jadi seolah-olah tak pandai berinteraksi dengan orang sekeliling. Okay, mungkin nampak tak pelik. Tapi bukan setakat dengan orang sekeliling (yang mungkin tak begitu dikenali), dengan kawan-kawan sekelas pun tak tahu nak cakap apa. So, most of the time, memang diam sokmo.

*******

Lepas cuti lebih kurang 5 bulan, jadi TERLEBIH pendiam. Sangat sangat senyap, sampaikan rasa diri sendiri invisible. Jadi, rasanya, apa pendapat orang sekeliling pulak? Memang tak sedar kehadiran saya ke? -_-" Tapi, takpe. Indirectly, melatih diri untuk mempraktikkan hadith Rasulullah SAW :)

Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat, maka hendaklah dia bercakap hanya perkara yang baik atau diam dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat, maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangganya. Begitu juga sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat, maka hendaklah dia memuliakan para tetamunya. [Riwayat Bukhari]

*******

Lepas cuti lebih kurang 5 bulan, macam-macam yang terjadi. Ada perkara yang masih kekal sama, ada perkara yang dah berubah. Perkara yang dah tak sama macam dulu (baca: berubah), cuba tenangkan diri sendiri untuk terima takdir Allah dengan hati yang redha. Tapi, mungkin masih tak mampu capai tahap redha. Sebab, setiap kali teringat perkara 'itu', hati automatik rasa sedih. Tapi, alhamdulillah, rasa sedih dah semakin berkurangan. Sentiasa ingatkan diri sendiri bahawa, berjaya menembusi tapisan manusia tak bermakna akan mampu menembusi tapisan Allah juga. Dan Allah itu Maha Mengetahui. Bila tersekat di tapisan Dia, maka yakinlah masih ada perkara yang perlu diperbaiki.

Perbualan A dan B:

A: Sedihlah -_-"

B: Kenapa?

A: Sebab benda 'tu' la. Macam mana ye nak tenangkan hati ni?

B: Erm. Mintak dengan Allah la. Sebab ketenangan tu milik Dia.

A: *speechless*

*******

Allah akan tapis orang-orang yang mahu serius dengan dakwah, dengan Dia mengekalkan hamba-hambaNya yang benar-benar ikhlas sahaja.
[Status FB seorang sahabat]

Apabila mata menatap skrin laptop, otak mula mencerna bait demi bait perkataan dalam ayat di atas, air mata dah rasa nak mengalir. Rasa tepat kena pada diri sendiri! Tapi tetap tenangkan hati, tapisan Allah itu lebih penting, mengatasi tapisan manusia. Dan terus menerus ingatkan diri, cara berdakwah itu pelbagai, jangan limitkannya. Sabar dan teruskan sabar. Didik hati untuk terima keputusan Allah dengan redha.

Thought of the day: Menulis/bercakap memang senang, lebih mudah daripada melakukannya. Sentiasa mohon kekuatan daripada Allah untuk melakukan setiap apa yang diperkatakan (baca: walk the talk) ^^

Wallahu'alam.

2 comments:

Nurul Husna said...

Betul,alya...
Lepas tapisan manusia,xbermakna lepas tapisan Dia...
Lepasnya tapisan manusia adalah ujian dari Dia sendiri.
X lepas pun adalah ujian jugak...
Bila Dia telah menetapkannya,mesti ada hikmah.
Soalnya,macam mana penerimaan kita sahaja.
Aku sayang ko...jgn nangis.ada hikmah

p/s:adakah aku sudah lari tajuk?hehe

Alyaa said...

Benda ni la yang ko cakap betul tu? Haha.
Haa..betul la komen ko ni. Tak off-topic pun.