Wednesday, August 8, 2012

Reality check: Kahwin?

Bismillahhirrahmannirrahim. 

 Few days ago, I came across this post below, while surfing through IIUM Online FB Group. The status was posted by one of the IIUM Gombak's lecturers, Madam Fauziah Mohd Noor.

As I stated in my previous entry (entry dulu-dulu-dulu), bila dah menjejakkan kaki ke alam main campus ni, topik baitul Muslim or kahwin masa belajar, sangat mendapat sambutan yang menggalakkan. Mungkin sebab UIA terkenal dengan students yang kahwin awal? Or perhaps, most of the students are ready to become someone's husband/wife? (Well, I know I'm not one of them :P)




After I read the post, I couldn't agree more! Ye la, memang ada kebaikan jugak kongsi, sharing pasal kahwin muda ataupun kahwin masa belajar ni. Tapi, kadang-kadang, bukak FB je, penuh news feed dengan status-status pasal kahwin, posted by golongan yang belum kahwin -__-" 

Apa hidup kita ini matlamatnya hanya untuk mencari pasangan hidup semata-mata? Tak, kan? Seluruh kehidupan kita ini, seharusnya menjadi ibadah kepada Allah. Matlamat hidup, untuk cari redha Allah. Yang lain-lain tu, cuma wasilah untuk kita dapatkan redha Allah.

Baiki diri menjadi soleh/solehah, untuk dapatkan redha Allah, bukan semata-mata sebab nak dapat pasangan hidup yang solehah/soleh.

Kahwin, 'bina masjid', bukan dengan niat suka-suka. Tapi, salah satu cara untuk dapat redha Allah.
"Saya tidak mahu lebih ramai pelajar yang merasakan seronoknya bernikah. Tapi, mereka lupa bahawa di sebalik keseronokan pernikahan itu dipenuhi dengan tanggungjawab yang amat berat."
"...pernikahan bukan satu percubaan, tapi satu tanggungjawab yang amat berat." 
Share perkara-perkara yang baik begini (i.e: kahwin semasa belajar, baitul muslim), memang bagus. Cuma, kita kena check semula niat kita. Kenapa kita post/share status yang berkaitan dengan baitul Muslim, at the very first place?  Sebab nak bagi kesedaran kepada orang ramai? Sebab nak ramai orang like status kita? Atau, bak kata Ustaz Emran dalam salah satu status FBnya dulu, sebab nak dedicate or bagi hint pada 'si dia' calon pilihan hati yang ada dalam friendlist?

Pakat-pakat muhasabah diri deh? :)

*******

Edited:

"Ingatlah, apa yang difikirkan tentang cinta, jika hanya berbentuk indah semata-mata, maka itu jelas sekali bukan cinta. Itu hanya fantasi dan untuk seronok-seronok semata-mata. Jika anda hanya ada itu, fikirkan dan pertimbangkan semula untuk mendirikan rumahtangga jika anda masih muda. Tiliklah cinta dari kacamata pasangan yang sudah berusia."
[Sumber: Myilham.com]


Thoughts of the day

(1) One of the topics, yang saya memang tak reti nak jadikan sebagai satu entry yang mudah difahami, is this topic: BM.

(2) Orang lain counting days to go back to hometown masing-masing, or maybe counting days to 'Eid, but I'm starting to count the days left before I'm flying back to my campus T__T

(3) Ramadhan's leaving us. Sedih tak? Entah sempat ke tak berada dalam bulan Ramadhan ni hingga ke penghujungnya.

(4) Isn't it better for us to prepare ourselves to face death? Sebab mati itu pasti, kan? Dan takde orang yang tahu bila dia akan mati. Kita selalu berdiskusi, berbicara tentang kahwin muda, hingga kadang-kadang terlupa bahawa mungkin Allah telah menetapkan dalam takdir-Nya, bahawa kita ni akan mati muda, tanpa sempat berkahwin pun. Segalanya rahsia Allah, kan? :)

Wallahu'alam.

2 comments:

Fayyadh said...

Assalamulaikum....
haha...not the one eh?? =P
BM hot topik dr kecik smpey besa ng sntiasa jd hotstuff...agk heran di situ..main tyme biak2 dlok pn plg fofular men kawen2...=_="
sbb ya ramai glgn yg lbh cpt faham soal kapel berbanding mati...

Alyaa said...

Wa'alaikummussalam.

Seriously la, I'm not one of them. Tapi, mun mbak klaka, on jak. Haha. Maybe sebab tok:

"Orang perempuan jika 'berfikir panjang' maka mereka tak akan mahu bernikah manakala orang lelaki pula jika 'berfikir panjang' maka mereka akan segera mahu bernikah..."
[Sumber:https://www.facebook.com/ustazemran]

Btw, laju komen nampak, bila post sal tok? :P