Thursday, December 18, 2008

Penggunaan istilah 'InsyaAllah'

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana ana maseh berpeluang untuk mengupdate blog ni. (Lamak dah sik update blog. 2 minggu. Hehe) Ok ok. Ana malas nak update pasal cuti ana or pasal educamp, sebab takde benda yang interesting. Kalau ada pun, ana simpan sorang-sorang je la. =P

Hmm. Kali ni, ana nak bercakap tentang penggunaan istilah 'insyaAllah'. Sebenarnya, ana nak cakap pasal ni sejak hari terakhir sekolah. Tapi, baru sekarang berkesempatan.

Dalam kehidupan seharian kita, mesti kita pernah dengar atau guna istilah ni. Sebelum ana bercakap dengan lebih panjang lebar mengenai istilah 'insyaAllah' ni, ana rasa lebih baik kita fahami maksud istilah tersebut.

'InsyaAllah'. Apa maksud kalimah ni sebenarnya? 'InsyaAllah' bermaksud dengan izin Allah SWT. Fahami maksud kalimah ni dengan faham yang sebenarnya ok?

Apahal ek ana tetiba je bercakap pasal istilah ni? Actually, pada pandangan peribadi ana, sebahagian besar umat Islam (termasuklah diri ana ni), kadang kala salah faham mengenai penggunaan istilah ni. Kebanyakan orang akan menggunakan istilah ni untuk melepaskan diri daripada sesuatu janji atau tanggungjawab. Ni berdasarkan apa yang ana lihat, apa yang ana lalui. Sebahagian besar umat Islam beranggapan bahawa penggunaan istilah 'insyaAllah' bertujuan untuk melepaskan diri daripada tanggungjawab. Malah, ada golongan yang beranggapan bahawa pengunaan kalimah ini adalah suatu bukti bahawa kita tidak yakin dengan diri sendiri.

Sedangkan sepatutnya kalimah 'insyaAllah' ni, kita lafazkan dengan kesedaran bahawa kita tidak akan mampu melaksanakan sesuatu pekerjaan tanpa izin Allah SWT. Istilah ni seharusnya dilafazkan sebagai satu bukti yang menunjukkan bahawa kita mengakui kebesaran dan kekuasaan Allah SWT.

'InsyaAllah'. Fahami makna sebenar kalimah ni. Fahami maksud tersiratnya. Kalimah 'insyaAllah' sebenarnya membuktikan kelemahan kita sebagai hamba Allah. Istilah ni menunjukkan bahawa kita tidak mampu melakukan apa-apa tanpa keizinan-Nya. Kalimah ini membuktikan kekuasaan Allah sebagai Pencipta kita dan alam ini.

Apabila kita mengucapkan kalimah 'insyaAllah', seharusnya kita berusaha bersungguh-sungguh untuk mengotakan janji atau melaksanakan tanggungjawab kita. Penggunaan kalimah ini bukanlah bermaksud kita terlepas daripada sesuatu janji atau tanggungjawab. Penggunaan istilah ini juga bukanlah bermaksud kita boleh melaksanakan tanggungjawab kita dengan sikap sambil lewa.

Kalimah 'insyaAllah' bukan sekadar suatu kalimah biasa. Istilah ini seharusnya tidak digunakan demi melepaskan diri daripada tanggungjawab, mahupun melaksanakan tanggungjawab tersebut secara sambil lewa sahaja.

Akhir kalam, fahami maksud istilah 'insyaAllah' dengan faham yang sebenar-benar faham. Bukan sekadar fahami. Namun, hayati maksud kalimah ini. Lafazkan kalimah 'insyaAllah' dengan kesedaran bahawa kita hanyalah hamba-Nya, kita tidak akan mampu memikul sesuatu tanggungjawab tanpa keizinan Allah SWT.

Note to Ezzati & Ika: Ingat sik soalan Afiqah on last day of school? =P

Pendamba Cinta dan Redha Ilahi

1 comment:

Hidayah said...

salam,thanks 4 d info.moga dlm rahmatNYA.