Friday, January 2, 2009

Coretan; bermanfaat atau tak?

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah yang masih mengizinkan kita untuk hidup di dunia ini. Syukur sekali lagi kerana ana masih berpeluang untuk mencoretkan sesuatu di blog ni dengan ilham kurniaan Allah.

Ok. Coretan kali ni, ana nak kongsi apa yang ana rasa je. Ana tak tahu la kalau ada orang lain yang sependapat dengan ana.

Dalam previous post ana, ana ada tulis bahawa ana ada pelbagai topik yang boleh ana kongsikan kat blog ni. Tapi, ana tak mampu nak kongsikan idea ana tu.

Apahal? Sebab kekangan masa? Ngeh. Bukan. Ana tak update blog ni selalu bukan sebab tak cukup masa. Ana rasa ana tersangat la free sekarang ni, lepas habis SPM.

Masa untuk update blog memang ada. Idea untuk update blog pun memang ada. Habis tu, pahal pulak ana tak update selalu? Sebab ana malas? Mungkin la, sikit-sikit. Ahah.

Sebenarnya, setiap kali ana nak update blog, akan timbul perasaan risau dalam hati ana. Ana bimbang kalau ada antara kalian yang tak faham apa yang ana coretkan. Ana takut jika ada antara kalian yang salah faham atau silap tafsir apa yang ana sampaikan. Dan ana paling risau sekali seandainya coretan ana, setiap patah perkataan yang ana coretkan dalam blog ni, tak bermakna dan tak memberi sebarang manfaat kepada kalian. Ana risau seandainya coretan ana tak mampu menyentuh hati insan-insan yang membacanya.

Hmm. Entah la. Mungkin ana terlalu membesar-besarkan perkara yang remeh-temeh ni. Tapi, secara jujurnya, ni apa yang ana rasa. Kadang-kadang, ana rasa susah sangat nak meluahkan idea ana kat blog ni. Sebab ana takut tulisan ana tak memberi sebarang kesan, kepada diri ana sendiri dan pembaca.

Sampaikan kadang-kadang ana tak tahu nak letak tajuk apa untuk post ana! Ahah. Yalah, tajuk ni memainkan peranan yang penting tau? Kalau tajuk menarik, baru orang nak baca. Kalau tajuk pun tak best, orang dah boleh agak yang tulisan kita tu membosankan. Hehe. Ni daripada pengalaman ana sendiri la.

Apa-apa pun, kalau ada apa-apa kesilapan dalam coretan ana, yang dah sedia ada atau yang akan datang, ana mintak maaf. Kalau ada salah silap tu, tegurlah. InsyaAllah, ana boleh terima teguran kalian. Dan kalau coretan ana menyinggung hati sesiapa, ana mintak maaf sekali lagi. Ana cuma insan biasa. Ana pun hamba Allah, sama seperti kalian. Ana tak terlepas daripada melakukan kesilapan.

Ok. So, insyaAllah, lepas ni, ana try update blog ni sekerap mungkin. Ahah. Tapi, kalau update selalu sangat, nanti orang boring pulak baca coretan ana kan? Hehe.

Sekarang ni, ana tengah agak busy baca buku 'Apa itu Islam?'. Buku yang dibeli menggunakan duit sidang al-haqq! Ahah.



Sambil baca buku ni, ana kena siapkan artikel pasal Palestin. Lepas tu, kena buat artikel lagi. *Sapa suruh volunteer hari ya? Ahah* Lepas habis segala artikel yang perlu ana siapkan ni, baru ana update blog sekerap mungkin ek? Hehe.

Pendamba Cinta dan Redha Ilahi

No comments: