Tuesday, February 10, 2009

Nak cerita dengan siapa ek?


Kita tak terlepas daripada diuji

Assalamualaikum w.bt.

Alhamdulillah, syukur kerana Allah masih memanjangkan usia kita agar kita terus beribadah dan bertaubat kepada-Nya. Alhamdulillah, syukur kerana ana masih berpeluang untuk meng'update' blog ni.

Manusia ni ada pelbagai ragam. Berbagai kerenah manusia yang boleh kita temui di dunia ini. Tatkala berhadapan dengan masalah, ada yang melarikan diri daripada masalah, ada yang menyelesaikan masalah dengan tenang dan ada juga yang terkapai-kapai untuk menyelesaikan masalah.

Apabila anda menghadapi masalah, bagaimana anda handle masalah tersebut? Adakah anda memendamkan masalah tersebut seorang diri atau anda kongsikan masalah tersebut dengan rakan anda?

Apabila ana berhadapan dengan masalah yang agak rumit, ana akan tercari-cari seseorang untuk ana meluahkan masalah tersebut. Ana akan mencari seseorang yang ana percayai untuk berkongsi masalah yang ana pendamkan itu. I just need someone to listen to me at that particular moment. I need someone to talk to whenever I'm feeling down.

Tapi, memandangkan ana seorang yang amat amat secretive dan juga terlalu susah untuk mempercayai seseorang, most of the time, masalah tersebut akan terus dipendam. Mungkin kawan-kawan ana melihat hidup ana seolah-olah tidak dibebani dengan masalah. Malah ada seorang kawan ana yang pernah bertanya bagaimana ana hidup seolah-olah tiada masalah. Namun, percayalah bahawa tiada seorang individu pun yang terlepas daripada masalah.

Kalian mungkin melihat ana tersenyum, namun kalian tak tahu apa yang membelenggu fikiran ana. Kalian mungkin melihat ana ketawa, tapi kalian tak faham apa yang tersimpan dalam hati ana. Hanya Dia yang faham.

Apabila kita menghadapi masalah, mengadulah kepada Allah SWT. Ceritakanlah segala masalah yang kita hadapi menerusi doa dan munajat malam. Allah SWT memberikan kita ujian kerana Dia Maha Mengetahui bahawa hamba-Nya yang sedang diuji memiliki hati yang lembut dan mudah mendekati-Nya. Yup, whenever we are facing problems and obstacles in our lives, we tend to seek for His attention.

Bukanlah ana melarang andai anda ingin berkongsi masalah dengan orang lain. Namun, ketahuilah bahawa 'menceritakan' masalah kepada Allah SWT lebih menenangkan. Apabila kita menceritakan setiap masalah kita kepada Allah SWT, kita akan berasa lebih lega. Seandainya anda nak menceritakan masalah anda kepada orang lain, go ahead. Tapi, utamakanlah Allah. Ceritakanlah masalah anda kepada Allah SWT terlebih dahulu. Afterall, Allah lebih memahami diri kita.

P/S: Syukran kepada sesiapa yang pernah meminjamkan telinga, mendengar bebelan dan luahan masalah ana selama ini. Ngehe.

P/S (2): Tak lama lagi keputusan SPM dikeluarkan. Baru tersedar yang masa semakin suntuk, sedangkan kerja menimbun. Hmm.


Pendamba Cinta dan Redha Ilahi

No comments: