Saturday, April 3, 2010

Apa itu zalim?

Assalamualaikum w.b.t.

Penat. Penat meng'edit' blog ni dari pagi tadi. Tapi takpe, dah settle pun :)

Just a short post, berkaitan dengan tajuk kat atas.

'Zalim ni apa sebenarnya?' Apa yang akan terbayang di minda anda, saat pertama soalan ini ditanyakan? Seorang pemerintah yang menyalahgunakan kuasa? Seorang remaja yang dibelasah secara beramai-ramai? Seorang penjenayah yang membunuh orang yang tak bersalah, sesuka hati?

Sebenarnya, definisi zalim yang ada dalam fikiran kita pada zaman ini, terlalu sempit. Kalau orang buat jahat, kita cakap orang tu zalim. Tapi, macam mana pulak dengan situasi di bawah ni?

First situation:
Kita mengaku kita hamba Allah, tapi kita tak laksanakan perintah-Nya dan kita tak jauhi larangan-Nya. Kita mengaku kita hamba Allah, tapi kita tak tunaikan hak Allah. Zalim tak kita? Allah ciptakan kita, semata-mata untuk beribadah hanya kepada-Nya. Tapi kita tak buat pun, kita tak siapkan bekalan yang secukupnya untuk berhadapan dengan-Nya kelak.

Second situation:
Beli songkok dan kasut. Disebabkan kasut mahal, so letak kasut atas kepala dan songkok kat kaki. Zalim tak? Ke pelik je? Bagi saya, perbuatan ni zalim dan pelik. Sebab songkok letaknya di kepala dan kasut, walau semahal mana pun harganya, tetap disarungkan ke kaki.

Third situation:
Esok ada exam, so malam ni kena study. Dengan alasan nak study, kita langsung tak tidur malam. Stay up semata-mata nak habiskan revision 4,5 topics yang tak habis lagi, sebelum exam. Zalim tak perbuatan ni? Badan kita ni pun ada hak yang perlu kita tunaikan.
[P/s: Peringatan buat diri sendiri, yang suka sangat study last minute]

Last situation:
Seorang insan kena kurung, tanpa tahu apa kesalahan yang telah dibuat dan tanpa diberitahu berapa lama dia dikurung.

Ok. Cukup la contoh-contoh kat atas tu. Sebenarnya, Islam mendefinisikan zalim sebagai meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya, ataupun tidak memberikan sesuatu haknya yang sebenar.

So, anda rasa contoh situasi-situasi kat atas tu, zalim ke biasa je?

P/s: Maaf kalau ada yang tak faham. Ayat-ayat agak berterabur, mungkin maksud sebenar tak dapat disampaikan.

P/s(2): Idea tercetus setelah membaca artikel ini.

No comments: