Friday, July 2, 2010

Ujian

Bismillahirrahmannirrahim.

Assalamualaikum w.b.t.

Dah beberapa kali asyik bukak tutup bukak tutup page blogger ni. Nak update blog, tapi idea tak dapat nak diluahkan menjadi ayat yang tersusun. Alhamdulillah, akhirnya, paksa jugak jari jemari ni untuk menaip sesuatu.

Sebenarnya, kerja sangat la banyak sekarang. Benarlah, sebenarnya masa yang kita ada sangat sedikit dibandingkan dengan kerja yang banyak. Bila sibuk dengan kerja, kadang-kadang sampai terlupa untuk memberi pengisian kepada hati. Kesibukan tak sepatutnya jadi alasan kan?

Hari tu, sempat pergi ke satu majlis ilmu ni. Alhamdulillah, bila pergi ke majlis ilmu dan dengar tazkirah daripada sahabat-sahabat, semangat yang kian malap ni menyala kembali :) Nak kongsi sesuatu yang saya dapat dari majlis ilmu tu.

Hidup kita ni memang penuh dengan ujian. Kalau ada sesiapa yang rasa hidup dia takde ujian, itu sebenarnya satu ujian buat dia. Ujian ni bukannya kesusahan je, malah kesenangan pun ujian jugak. Tapi, beruntunglah sesiapa yang diuji dengan kesusahan. Sebab fitrah manusia, bila diuji dengan kesusahan, kita akan mengadu kepada Allah. Kita akan cuba sedaya upaya untuk jaga hubungan dengan Allah. Indirectly, ujian kesusahan akan membuatkan kita lebih akrab dengan Allah. Sedangkan bila kita diuji dengan kesenangan, kita akan mudah lalai.

Apabila diuji dengan kesusahan, kadang-kadang kita mengeluh. Apabila satu masalah demi satu masalah datang bertimpa-timpa, kita rasa lemah. Di sinilah ada satu analogi menarik yang saya nak kongsikan. Daripada LIMAU yang MASAM, kita boleh hasilkan AIR LIMAU yang MANIS (1st time dengar analogi ni membuatkan saya tersenyum). Maksudnya? Daripada ujian kesusahan yang kita hadapi tu, kita ada pilihan sama ada nak terus mengeluh atau hadapi ujian tu dengan sabar. Ujian yang kita rasakan amat berat tu sebenarnya ada hikmah. Allah takkan buat sesuatu secara sia-sia je kan? Ujian itu tarbiyah daripada Allah. So, hadapilah setiap ujian dengan sabar :)

Kesusahan dan kepenatan yang kita alami di dunia ini, adalah harga untuk kesenangan yang abadi di akhirat kelak [yang ni pulak dapat dari talqqi :)]

Wallahu'alam.

P/s : Bila semangat menurun dan rasa down, rasa macam nak terus fly balik sarawak je. Homesick menyerang secara tiba-tiba. Tambah-tambah, kawan-kawan lain pulak selalu je balik rumah -_-" Semalam dapat khabar gembira. Next week, mak saya ada kursus kat KL. Jadi, boleh la menumpang kat bilik hotel mak nanti. Hehe. Dapat berita ni, terus hilang rasa homesick dan diganti pulak dengan rasa happy teramat sangat (roommate pun pelik) sampaikan almost terlupa next week exam chem 2

Thought of the day: Sekarang ni rasa tanggungjawab sangat banyak dan berat. Perasaan risau pulak sering bertandang dalam hati, 'Mampu ke nak buat semua ni? Sempat ke nak buat tu nak buat ni?'. Perjuangan itu memerlukan pengorbanan. Jadi, kena sentiasa semangat! Sahabat semua pun kena semangat, sebab umat sedang memerlukan kita. Rabbi yassir wa la tu'assir ya Karim.

No comments: