Wednesday, July 7, 2010

Sahabat :)

Bismillahirrahmannirrahim.

Assalamualaikum w.b.t.

Pagi-pagi buta ni, tiba-tiba rasa nak update blog, tentang sahabat. Alhamdulillah, saya rasa sangat sangat bersyukur sebab sekeliling saya ada ramai sahabat yang baik. Cuma saya je yang tak sedar selama ni.

Kenapa tetiba je cakap pasal sahabat ni? Sebab...ni final sem saya kat cfs, insyaAllah dan rasa sedih pulak nak tinggalkan sahabat yang dah macam adik-beradik sendiri ni. Tapi, saya akui la agak sukar pada mulanya untuk rapat dengan sahabat yang ramai ni.

Mungkin saya ni jenis yang agak payah nak rapat dengan seseorang yang baru saya kenal. Menyebabkan saya jadi pendiam apabila berada dengan orang yang saya tak berapa kenal dan sangat susah untuk berkongsi masalah (nampak sangat ukhuwwah tak mantap lagi -_-"). Apa main point saya sebenarnya? Sebenarnya, tak tahu apa nak tulis pun. Cuma nak kongsi sesuatu. Semoga ada manfaatnya :)

Kawan baik tidak semestinya kena dekat,
berada di sisi sepanjang masa,
berkepit ke sana sini ke mana-mana.

Kawan baik, tidak semestinya perlu bertanya khabar,
setiap hari, setiap minggu,
kadang masing-masing berdiam,
diam bukan bererti tidak mengambil berat,
bukan tanda tidak lagi kasih,
tapi masing-masing sedang berjuang dalam hidup masing-masing,
dalam hati, tidak putus-putus menghidupkan kekuatan,
untuk diri temannya dan dirinya sendiri.

Kawan baik tidak semestinya,
perlu berada di samping kawannya setiap ketika,
menempuh halangan dan dugaan bersama,
kadang-kadang tawamu dikongsi,
kadang-kadang tangisanmu ditanggung sendiri.

Kawan baik juga,
memerhatikan kawannya dari jauh,
menasihati dari jauh,
dan mendoakan dari jauh juga.

Kawan baik itu sentiasa ada,
andai kamu menyeru nama dia dalam hati,
dia akan segera menemanimu,
biarpun bukan dari segi fizikal,
tetapi ingatan untukmu sentiasa ada.

Kamu, kawan baik aku,
untuk semalam, hari ini dan selamanya.

Wahai kawan baik,
terima kasih atas segalanya,
kasih dan sayangmu aku akan hargai,
sampai kita bertemu lagi,
mungkin di syurga,
kerana kita berkasih sayang, kerana Dia.

"Pada hari itu sahabat-sahabat karib setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh).." (43:67)


Hakikatnya, kita bukan sahaja terikat dengan ikatan persahabatan, namun hati-hati kita ini telah diikat dengan satu ikatan yang amat teguh iaitu ikatan aqidah. Ukhuwwah kerana Allah tu memang manis kan? :)

Wallahu'alam.

No comments: