Monday, April 12, 2010

2 in 1

Assalamualaikum w.b.t.

Anda pernah tak rasa diperhatikan? Tak kisah la diperhatikan oleh sesiapa pun, sama ada kawan, lecturer, orang yang tak dikenali. Biasanya, apabila kita diperhatikan, we will control ourselves. Betul tak? Kalau seorang lelaki memerhatikan seorang gadis, dalam fikiran si gadis, timbul pelbagai persoalan, 'Eh. Apsal mamat tu pandang aku semacam je? Tudung tak betul ke? Muka aku kotor ke?'.

Apabila kita sedar yang kita diperhatikan, kita akan mencari-cari sebabnya. Apabila kita diperhatikan semasa kita melakukan kesalahan, sama ada kecil atau besar, secara automatik, kita akan meninggalkan kesalahan tersebut. Mungkin bukan semua orang macam ni, tapi most of us memang macam ni kan? Mempunyai kepekaan yang tinggi, sehinggakan orang perhatikan kita pun kita sedar dengan cepat.

Tapi, sedar tak kita dengan perhatian Allah kepada kita setiap detik kehidupan kita ini? Peka tak kita dengan perhatian yang Allah berikan kepada kita, pada setiap denyutan nadi kita?

Memang, kita memang macam ni. Apabila manusia perhatikan kita, cepat-cepat je kita sedar. Tapi, bila Allah perhatikan kita kita selalu lupa dengan perhatian yang Allah berikan kepada kita. Kita buat endah tak endah je dengan perhatian daripada Allah. As if kita tak perlukan perhatian-Nya. Tapi, bila ditimpa kesusahan, barulah kita nak mencari-cari perhatian Allah...sedangkan kita tak pernah sedar yang Allah tak pernah tinggalkan hamba-Nya walau untuk satu kerlipan mata.

Allah sentiasa perhatikan kita, hamba-hamba-Nya. Kita perlu lebih peka dengan perhatian Allah. Kita perlu sedar yang Allah teramat sayang dan kasihkan kita. Buktinya cukup jelas, cuma kita yang tak sedar. Tanda kasih-Nya pada kita, Allah tetap hidupkan semula kita daripada tidur walaupun kita ni hamba-Nya yang sering melakukan maksiat. Allah tetap kurniakan kepada kita pelbagai, uncountable nikmat, yang kita selalu terlupa syukuri.

Sayangkan Allah dengan kita? Cuma kita yang tak sedar...cuma kita yang tak peka. So, jom muhasabah sahabat-sahabat! Tingkatkan lagi tahap kepekaan kita pada perhatian dan kasih sayang Allah :)

*******

Kalau kita buat kesilapan dengan Allah, kita boleh bertaubat, memohon keampunan-Nya. Sesungguhnya, kasih sayang Allah itu mendahului kemurkaan-Nya. Tapi, kalau buat salah dengan manusia, kita kena minta maaf dengan manusia tersebut kan? Saya pernah dengar satu cerita mengenai seorang lelaki yang tak boleh mengucapkan kalimah syahadah pada akhir hayatnya. Sebab apa? Sebab tak minta maaf atas kesalahan yang dilakukannya sesama manusia [kalau cerita salah, tolong betulkan ok?]

P/s: Maaf dipinta kepada setiap pembaca blog ni (kalau ada :P), sama ada kenal atau tak. Maaf pada sahabat-sahabat kalau pernah terkasar bahasa, terejek, ter'mengumpat', ter'lost contact'...dan macam-macam 'ter' lagi. Maaf atas segala kesilapan dan kekasaran. Maaf kepada semua orang la :)

No comments: