Wednesday, April 14, 2010

Makanan dan Hati

Assalamualaikum w.b.t.

Dulu, waktu kelas fim, ustaz pernah nasihatkan kami, berkaitan dengan makanan. Ustaz bagitahu, kita sebagai orang Islam ni, kena jaga pemakanan kita. Elakkan makan makanan luar dan fastfood. Pada waktu tu, mungkin sebab tak faham lagi kaitan makanan dan hati, saya tak ambil kisah sangat nasihat ustaz. Dengar, bagi perhatian tapi ilmu yang diperoleh kurang diamalkan.

Kalau kita perhatikan, dalam al-Quran, Allah berfirman yang bermaksud:

"Wahai manusia! Makanlah dari (makanan) yang halal dan baik yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh, syaitan itu musuh yang nyata buatmu." [Surah al-Baqarah, 2:168]

Allah bukan sahaja menyuruh kita makan makanan yang halal, tetapi makanan halal dan baik. Tapi, tanpa kita sedari, sebenarnya makanan kita sekarang ni, banyak yang diragui status halalnya, dalam erti kata yang lain, makanan kita pada masa ini banyak yang syubhah. Ada makanan yang terang-terang haram, tapi ada cop halal. Ada makanan yang ada cop halal tetapi tanpa kita ketahui, sebenarnya telah dicampurkan dengan perkara haram. Ada produk yang dinamakan dengan nama islamik, tapi sebenarnya dikeluarkan oleh orang bukan Islam.

Kenapa penting sangat kita ambil berat tentang makanan yang kita makan ni? Makanan yang kita makan pada hari ini, sebenarnya akan menjadi darah daging kita. Malah, makanan yang kita makan bukan sahaja memberikan impak kepada akhlaq kita, malah makanan yang dimakan oleh ibu bapa akan memberikan kesan kepada pembentukan akhlaq anak-anak mereka. Pentingkan makanan halal ni?

Banyak sebenarnya kesan makanan kepada diri kita. Seandainya kita makan makanan yang haram, tanpa kita sedari, makanan tersebut seterusnya akan menjadi darah daging kita. Apa yang akan jadi selepas itu? Apabila sesuatu yang haram menjadi darah daging kita, ia akan affect diri kita, dari segi akhlaq, ibadah dan lain-lain lagi. Perkara yang kita anggap remeh seperti makanan pun, sebenarnya akan memberikan effect yang besar dalam kehidupan kita.

Bukan makanan je yang penting, produk yang kita gunakan pun penting jugak. Mungkin kita terfikir produk yang kita gunakan, takkanlah kita nak makan...and therefore takkan menjadi darah daging kita. Tapi, contoh mudah, seandainya serbuk pencuci yang kita gunakan untuk mencuci pakaian kita telah dicampuri bahan-bahan yang diragui kebersihannya, dan pakaian tu kita gunakan untuk solat, anda rasa solat tu sah tak? Cuba kita imbas kembali syarat-syarat sah solat, salah satunya ialah pakaian dan tempat solat bersih daripada sebarang najis.

Jadi, lepas ni, sama-sama la kita berhati-hati dalam pemilihan makanan dan produk yang akan kita gunakan dalam kehidupan seharian kita.

Thought of the day: Aku masih tak punya kekuatan untuk menegur kesalahan orang secara face-to-face.

No comments: