Friday, October 17, 2008

Buat sahabat-sahabat seperjuangan

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi yang maseh mengizinkan ana untuk terus menjalani kehidupan sebagai hamba-Nya dan beribadah kepada-Nya. Syukur kepada Allah SWT yang memberikan ana peluang untuk mencoretkan sesuatu di blog ini. Entry kali ini, ana tujukan khas buat sahabat-sahabat seperjuangan ana.

Entry kali ni, tak banyak yang ingin ana coretkan. Ana cuma nak minta maaf dengan sahabat-sahabat ana atas kelakuan ana di sekolah tadi (paham-paham la pa benda). Asif jiddan. Ana bukannya marah. Ana cuma rasa terkilan, geram dan kecewa yang teramat sangat apabila ada antara kita yang mengambil keputusan yang sama secara mendadak (walaupun, mungkin berdasarkan sebab yang berbeza). Ana minta maaf andai ana telah membuatkan kalian rasa bersalah. Ana minta maaf andai kelakuan ana membuatkan kalian rasa marah. Asif jiddan!

Satu pesanan ana, jangan jadikan perasaan 'tidak layak' atau 'tidak sempurna' itu sebagai alasan untuk melepaskan tanggungjawab. Perkara ini merupakan amanah yang perlu kita pikul bersama. Dakwah dan tarbiyah. Menjadi dai'e merupakan tanggungjawab seluruh umat Islam. Ana sedar bahawa setiap seorang daripada kita memiliki kelemahan masing-masing. Namun, jika kita bersatu, insyaAllah, kelemahan-kelemahan tersebut akan dapat diperbaiki sedikit demi sedikit dengan lebih mudah. Yakinlah dengan janji Allah SWT. Allah SWT akan membantu orang yang membela agama-Nya.

Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.
(Surah Muhammad, ayat 7)



Kalau bukan kita, siapa yang akan meneruskan perjuangan Rasulullah SAW untuk menegakkan Deenul Haq tercinta?


Pendamba Cinta dan Redha Ilahi

No comments: