Sunday, October 12, 2008

Persahabatan

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana ana berpeluang sekali lagi untuk mengupdate blog ni. Untuk entry kali ni, ana nak bercakap pasal persahabatan. Persahabatan. Friendship.

Dalam menjalani hidup kita di dunia yang fana ni, setiap orang perlukan sahabat. Ada ke orang yang tak perlukan sahabat? Ana rasa takde seorang pun yang hidup atas muka bumi Allah ni tanpa sahabat. Sebenarnya, ana kekurangan idea nak bercakap pasal topik ni. Tapi, ana cuba jugak nak coretkan sesuatu mengenai persahabatan.

Sahabat yang sentiasa bersama kita tika suka dan duka, saat senang dan susah memang agak sukar untuk dicari.  Namun, ana bersyukur kerana Allah mengurniakan ana sahabat-sahabat yang amat baik. Sahabat-sahabat yang sudi menegur ana andai ana melakukan kesalahan. Sahabat-sahabat yang sudi mendengar masalah ana. Sahabat-sahabat yang sudi bersabar dengan perangai ana, yang kadang-kadang mungkin agak childish (tapi, ada masanya ana matang =P).

Sedar tak sedar, tak lama lagi ana dan sahabat-sahabat ana akan berpisah. Berpisah demi mencapai cita-cita masing-masing. Takpe la kan kalau perpisahan yang bakal terjadi tu untuk kebaikan kami semua? Usah ditangisi perpisahan yang bakal terjadi kerana sesungguhnya setiap pertemuan pasti akan berakher dengan perpisahan. Bak kata ustaz ana, kalau kita tak suka dengan perpisahan, lebih baik takde pertemuan. =)

Buat sahabat-sahabat ana, ana nak mintak maaf atas segala kesalahan yang telah dan mungkin akan ana lakukan. Ngee. Dan syukran untuk segala-galanya. ^__^

Hmm. Ana memang dah takde idea dah ni. So, sebelum mengakheri coretan kali ni, ana nak kongsikan beberapa kata-kata yang berkaitan dengan topik ni.

Selemah-lemah manusia ialah orang yang tidak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah daripada itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari.
(Saidina Ali)


Sahabatku,
Jika hari ini aku terlalu gembira,
Sedarkan aku dengan amaran Allah SWT.
Jika aku bersedih tanpa kata,
Pujuklah aku dengan tarbiyah Pencipta.
Jika aku lemah tak berdaya,
Ingatkanlah aku dengan kehebatan syurga.
Jika antara kita ada tembok pemisah,
Ajaklah aku meleraikannya segera.
Dan jika pernah hatimu terluka disebabkan diriku,
Luahkanlah agar aku dapat mengubah diriku.
Semoga ukhuwah kita kekal untuk selamanya.
^__^


P/S: Sori sebab entry kali ni macam merapu je. Ana takde idea. Hehe.

Pendamba Cinta dan Redha Ilahi

No comments: