Saturday, October 18, 2008

Minggu yang penuh dengan pengajaran

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT yang maseh memberikan kita peluang untuk terus menghirup udara milik-Nya di atas muka bumi milik-Nya. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi yang sudi meminjamkan ana sedikit kekuatan buat menghadapi kehidupan di dunia yang fana ini. Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT yang memberikan ana peluang untuk terus mencoretkan sesuatu di blog ini.

Banyak perkara yang telah ana pelajari sepanjang minggu ini. Pelbagai pengajaran yang ana perolehi daripada orang-orang di sekeliling ana. Dan yang paling penting, segala perkara yang ana pelajari, segala pengajaran yang ana perolehi itu berjaya membuka mata ana. Segala benda yang terjadi dalam hidup ana sepanjang minggu ini berupaya menyedarkan ana mengenai segala tanggungjawab yang terletak di bahu ana. Tanggungjawab sebagai hamba Allah, tanggungjawab kepada ibu bapa, tanggungjawab kepada keluarga, tanggungjawab kepada adek-adek di kolej, tanggungjawab sebagai seorang pelajar dan segala macam tanggungjawab lagi. Segalanya harus dipikul dengan sebaik mungkin. Kadang-kala terdetik juga di hati ini, mampukah ana memikul segala tanggungjawab tersebut? Hmm.

Pelbagai perkara yang ana tempuhi sepanjang minggu ini, dari hari Sabtu semasa Majlis Mohon Restu sehinggalah hari Jumaat yang lepas. Segala perkara yang terjadi membuatkan ana banyak berfikir. Perkara yang terjadi semasa Majlis Mohon Restu yang lepas, maseh ana ingat dengan jelas (xda kaitan dengan mercun aa =P). Apa sebenarnya yang terjadi? Biarlah hanya Allah SWT, ana dan seorang lagi hamba Allah yang berkaitan sahaja yang tahu mengenai perkara tersebut. Saat perkara itu terjadi, ana betul-betul tergamam. Perasaan ana tika itu, entah la..tak dapat nak explain. Apa-apa pun, ana doakan yang terbaik buat hamba Allah tersebut. ^__^

Apa lagi kejadian yang telah menyedarkan ana mengenai tanggungjawab yang harus ana pikul? Hmm. Perkara ni mungkin takde kaitan dengan tanggungjawab. Tapi, perkara ni menyedarkan ana mengenai hakikat sebenar kehidupan. Dan perkara ni juga membuatkan ana semakin yakin dengan kata-kata English yang mengatakan "Don't judge the book by its cover". Dalam kehidupan yang fana ini, tak semua apa yang kita lihat itu merupakan perkara yang sebenar. Kadang-kadang, di sebalik seulas senyuman, di sebalik sebuah kegembiraan, tersirat 1001 penderitaan. Apa kaitan kata-kata tadi dengan kehidupan? Dalam kehidupan kita, pelbagai ragam manusia yang boleh kita lihat, pelbagai perangai berbeza yang kita temui. Mungkin kita ada seorang sahabat yang happy-go-lucky sehinggakan kita menganggap sahabat kita tu takde masalah. Namun, pada hakikatnya, sahabat kita tu memiliki pelbagai masalah. Kat dunia ni, takde orang yang takde masalah. Semua orang ada masalah. Cuma cara kita menghadapi masalah tersebut yang membezakan kita semua. (Dapat faham ke apa yang ana cuba terangkan? Ngee. Kalau tak faham tu, buat-buat faham je la =P)

Hmm. Apa lagi yang ana nak coretkan ek? Perkara-perkara yang terjadi sepanjang minggu ni membuatkan ana sedar yang ana maseh terlalu lemah bila menghadapi ujian daripada Allah SWT. Dan perkara-perkara tersebut juga membuatkan ana sedar bahawa Allah SWT sentiasa bersama hamba-hamba-Nya, tak kira la semasa kita susah atau senang. Cuma, mungkin kita yang tak pernah menyedari perkara ni. Selalunya, kebanyakan daripada kita cuma akan ingat kat Allah SWT bila kita dalam kesusahan je (peringatan juga buat diri yang maseh lemah ni). Benda ni memang dah jadi lumrah kita sebagai manusia. So, jom kita renovate & renew hati kita. Jom kita didik hati kita agar sentiasa mengingati Allah SWT pada setiap masa! =)


P/S: Ana minta maaf kalau post ana kali ni teramat sukar untuk difahami. Hehe. Segala perkara yang telah terjadi dalam hidup ana tu, biarlah hanya Allah SWT, ana dan hamba-hamba Allah yang berkenaan sahaja yang tahu. Cukuplah sekadar ana berkongsi pengajaran yang ana perolehi di sebalik setiap kejadian itu.

Pendamba Cinta dan Redha Ilahi

No comments: