Friday, September 5, 2008

Amanah Part 1

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT yang maseh memanjangkan umur kita untuk terus beribadah kepada-Nya dalam bulan Ramadhan yang mulia ini.

Entry kali ni ringkas je. Sekadar berkongsi apa yang bermain-main di minda ana saat ini. Tadi, ana ada berbincang dengan seorang adek ana mengenai beberapa perkara. Dan entah bagaimana perbincangan kami menjurus ke arah politik.

Hmm. Ana pun rasa agak pelik bilamana ana tetiba je menyibukkan diri, mendalami ilmu politik negara kita ni. Mungkin sebab politik negara kita tahun ni agak best untuk diambil berat.

Sekarang ni pun ana sedang sibuk membaca suatu perbincangan di website iLuvIslam. Forum yang membincangkan mengenai 16 September ini. Ana rasa seluruh rakyat Malaysia yang prihatin dengan isu politik negara sudah tahu perkara yang akan (atau diexpect) berlaku pada tarikh tersebut.

Apa-apa pun, kita tunggu je la keputusan pada 16 September nanti. Ana tak berani nak huraikan isu ni dengan panjang lebar, memandangkan ilmu politik yang ana miliki terlalu cetek & isu politik negara kita yang terlalu complicated.

Erm. Tu baru mukadimah je. Perkara sebenar yang ana nak bincangkan kali ni berkaitan dengan amanah. Sama ada kita sedari atau tidak, setiap seorang daripada kita sebenarnya sedang memikul amanah & tanggungjawab, biarpun kita tidak memiliki sebarang jawatan. Meskipun kita tidak memegang jawatan, kita maseh merupakan seorang pemimpin! Pemimpin kepada diri sendiri. Kita seharusnya memimpin diri kita sendiri agar lebih mudah untuk kita memimpin orang lain.

Malah, kita juga memikul amanah sebagai hamba dan khalifah Allah di atas muka bumi milik-Nya ini. Amanah yang perlu kita galas dengan sebaiknya. Tanggungjawab yang perlu kita laksanakan dengan sesempurna mungkin. Tuntutan agama yang perlu dipikul tanpa rasa ragu dan sambil lewa. Kewajipan yang perlu ditunaikan sebagaimana firman Allah dalam surah al-Anfal yang bermaksud:

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan RasulNya dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedangkan kamu mengetahui (salahnya).

(Al-Anfal : 27)

P/S: Hmm. Jadi panjang la pulak entry ana kali ni. Takpe la. InsyaAllah, nanti ana sambung lagi huraian mengenai amanah ni dalam part 2.

Pendamba Cinta dan Redha Ilahi

No comments: