Tuesday, September 16, 2008

Nuzul al-Quran

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi yang memberikan ana peluang untuk terus mengupdate blog ni. Coretan kali ni ringkas je.

Pejam celik pejam celik, dah 16 hari kita lalui dalam bulan Ramadhan ni. Malam ni malam yang ke-17. So, malam ni malam Nuzul al-Quran la. Ana nak terangkan serba ringkas mengenai peristiwa ni.

Nuzul al-Quran merupakan peristiwa Allah SWT menurunkan al-Quran dengan lengkap kepada Nabi Muhammad SAW. Al-Quran merupakan mukjizat terbesar Rasulullah. Al-Quran merupakan panduan hidup umat Islam dari dulu sampai la sekarang ni.

Al-Quran merupakan suatu kitab yang amat istimewa. Kenapa? Kerana ajaran yang terkandung di dalam kitab al-Quran tidak pernah, tidak mungkin dan tidak akan berubah. Ertinya, segala kandungan al-Quran akan terpelihara sehinggalah hari kiamat nanti. Tiada siapa yang berupaya untuk mengubah kandungan al-Quran. Isi kandungan al-Quran akan kekal sama untuk selamanya.

Hmm. Ana dah kehabisan idea sekali lagi. Memandangkan masa berbuka puasa dah hampir tiba, ana rasa sampai sini je la post ana kali ni. Akher kata, jom kita perbanyakkan ibadah masing-masing termasuklah membaca al-Quran. Dan yang penting, bukan setakat baca al-Quran. Namun, cuba fahami isi kandungan dan amalkan ajaran al-Quran. =)

Pendamba Cinta dan Redha Ilahi

No comments: