Sunday, September 28, 2008

Ramadhan 1429 H

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana memberikan ana peluang untuk terus mengupdate blog ni. Lama dah ana tak merapu kat blog ni kan? Busy dengan exam & ana dah kekurangan idea. Hehe. Apa-apa pun, kali ni, ana akan try untuk mencoretkan sesuatu pasal bulan Ramadhan yang bakal berlalu tak lama lagi ni.

Sedar tak sedar, dah hampir sebulan kita menghirup udara Ramadhan dan beribadah kepada-Nya. Hmm. Ramadhan kali ni, banyak bezanya dengan Ramadhan yang telah ana lalui sebelum ni. Ramadhan kali ni, pelbagai pengalaman yang ana dapat. Pelbagai ujian yang Allah kurniakan kepada ana. Bak kata seorang rakan ana, Ramadhan kali ni, seolah-olah semakin banyak ujian yang Allah kurniakan. Dan ujian-ujian tersebut agak sukar untuk digalas. Namun begitu, seberat mana pun ujian yang kita hadapi, yakinlah dengan firman Allah SWT yang bermaksud:

Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
(Surah Al-Baqarah ayat 286)


Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
(Surah Al-Insyirah ayat 6)


Dan yakinlah bahawa ada hikmah yang terselit di sebalik setiap perkara yang terjadi. Semua ni merupakan peringatan untuk diri ana juga. Diri ana yang maseh belum cukup kuat untuk menghadapi segala ujian daripada Allah SWT.

Apa lagi beza Ramadhan 1429 H dengan Ramadhan tahun-tahun yang lepas? Owh. Tahun ni, ana sambut Ramadhan dengan mak & siblings ana je. Ana tak sambut dengan ayah & abang ana yang second. Sebab ayah ana busy kerja kat KL. Abang ana yang second pulak busy belajar kat Johor.

Dan mungkin, raya kali ni pun ana tak sambut ngan diorang. Dan, tahun ni ana kekurangan semangat nak sambut raya. Rasa seolah-olah tak nak tinggalkan bulan Ramadhan ni. Perasaan risau, takut, sedih dan sedikit rasa happy bercampur baur.

Ana risau & takut seandainya ana tak sempat nak sambut Ramadhan 1430 H. Ana rasa sedih nak tinggalkan Ramadhan kali ni. Dan ana rasa happy sebab hari kemenangan umat Islam bakal tiba sehari dua je lagi. Happy memang happy sebab raya bakal tiba tak lama lagi. Tapi, rasa sedih, risau & takut tu melebihi rasa happy. Membuatkan ana rasa tak bersemangat nak sambut raya.

Hmm. Ramadhan tahun ni memang berbeza, teramat berbeza dengan Ramadhan pada tahun-tahun lepas. Biasanya, bila Ramadhan nak berakher, ana akan rasa happy sangat-sangat. Sebab tak sabar-sabar nak sambut Hari Raya Aidilfitri. Tahun ni rasa tak nak tinggalkan Ramadhan pulak. Mungkin sebab ana semakin matang kot? Hehe. =P 

Apa-apa pun, ana nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua rakan-rakan ana dan pembaca blog ana ni (kalau ade la. hehe =D). Maaf Zahir & Batin. ^__^





P/S: Ada tiga benda yang membuatkan ana ternanti-nanti Hari Raya Aidilfitri ni. 1) Ana nak mintak maaf dengan semua orang yang ana pernah buat salah kat diorang, sama ada sengaja atau tak (Hari lain pun boleh mintak maaf kan? Hehe) 2) Ana nak dengar takbir raya (Ana minat sangat dengar takbir raya. Best! =D) 3) Ana nak jalan-jalan dengan kawan-kawan ana. Hehe.

Pendamba Cinta dan Redha Ilahi

No comments: